Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit, komt voor het eerst met een fietsinvesteringsplan, dat alle investeringen voor de rest van de bestuursperiode (tot 2019) concreet maakt. In de komende 3 jaar is er zo ook 61 miljoen euro Vlaams geld vastgelegd voor fietsinvesteringen langs gewestwegen in Oost-Vlaanderen. Weyts: “Vroeger keken we alleen maar terug na de feiten. Nu creëren we concrete, nieuwe perspectieven voor fietsers in Oost-Vlaanderen door voor het eerst 3 jaar vooruit te blikken”. De stilstand op onze wegen verlamt mens, milieu en economie. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil ook de Oost-Vlamingen verleiden om de auto vaker te ruilen voor een alternatief, zoals de fiets. Weyts wil fietsen aantrekkelijker maken met concrete troeven, zoals snelle en comfortabele verbindingen. En daar is nog heel wat werk aan de winkel, blijkt uit een nieuwe analyse van de fietspaden langs Vlaamse gewestwegen. Daaruit blijkt dat in 2015 slechts 63,5% van de fietspaden ‘uitstekend’ of ‘behoorlijk’ scoort op de comfortparameter. Ten opzichte van het vorige meetjaar (2013) wordt er weliswaar in alle provincies vooruitgang geboekt, maar het cijfer blijft te laag. “We hebben nog een lange fietsweg te gaan”, vindt Weyts.
Weyts heeft nu een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar. Het is de eerste keer dat alle fietsinvesteringen voor een periode van 3 jaar (2017-2019) op deze manier naar voor geschoven worden. Het investeringsbudget voor de fiets wordt dan ook opgetrokken naar een recordhoogte. Er wordt in de periode 2017-2019 ook 61 miljoen euro Vlaams geld vastgelegd voor fietsinvesteringen in de provincie Oost-Vlaanderen. Het gaat vooral om fietsverbindingen langs de gewestwegen. Daarbovenop gaat er ook geld naar fietsverbindingen op jaagpaden en naar ondersteuning van fietsprojecten op lokale wegen.
Er wordt geïnvesteerd in heel Vlaanderen, maar gevoelig meer in de Vlaamse Ruit – en dus ook in Oost-Vlaanderen. Weyts focust immers sterk op het woon-werkverkeer en investeringen die pendelaars aan het fietsen krijgen. De nadruk ligt onder andere op fietssnelwegen (of delen daarvan) en het wegwerken van ‘missing links’. “Oost-Vlaanderen is nu al een fietsland in het weekend, maar nog niet tijdens de werkweek”, zegt Weyts. “Ik wil pendelaars in Oost-Vlaanderen meer mogelijkheden geven om ook van maandag tot vrijdag voor de fiets te kiezen”. “Ik ben enkel bevoegd voor de gewestwegen”, benadrukt Weyts tot slot. “Het gros van de fietspaden is in handen van de lokale besturen. Ik besef dat het ook voor hen niet vanzelfsprekend is om in tijden van besparingen extra te investeringen. Als Vlaamse Regering geven wij bij deze alvast het goede voorbeeld”.
Enkele voorbeelden van concrete fietsinvesteringen voor de periode 2017-2019 in een deel van Zuid Oost-Vlaanderen (niet exhaustief). – Herzele N424 Rechttrekking van de N42 te Sint-Lievens-Esse 1.500.000 euro – Aalst Fietsbrug Nieuwe Sluis Aalst 500.000 euro. – Herzele N46 Heraanleg van het wegvak inclusief rioleringen en fietspaden op de N46 tussen Burst en Borsbeke 400.000 euro.