Carnaval lijkt misschien nog ver weg, maar Erfgoedcel Denderland lanceert deze week een enquête om te ontdekken hoe er rond carnaval wordt gewerkt in het onderwijs. Ben je leerkracht en werk je met het thema carnaval in de klas, of wil je carnaval net beter integreren in je lessen? Vul dan zeker de vragenlijst in. De erfgoedcel wil zo het aanbod rond carnaval in de Denderstreek bundelen en aanvullen. “We willen een zo relevant mogelijk educatief aanbod creëren en daarvoor hebben we de input van leerkrachten nodig,” zegt Jana De Bie, medewerker bij Erfgoedcel Denderland. “We zijn benieuwd naar de huidige activiteiten in de lessen, zoals het knutselen van carnavalsmaskers of het bespreken van de geschiedenis van carnaval. Ook willen we weten of er een link wordt gelegd met erfgoed en tradities.” Want, carnaval is immaterieel erfgoed, en Erfgoedcel Denderland wil graag onderzoeken hoe ze leerkrachten hierbij educatief kunnen ondersteunen.
“We richten ons niet alleen op het basisonderwijs, maar hopen ook op input van leerkrachten in het middelbaar en volwassenenonderwijs,” vervolgt Jana. “Carnaval roept steeds meer ethische vragen op die interessant zijn voor lessen in moraalwetenschappen, godsdienst of filosofie.” De erfgoedcel wil ook regionale verschillen in kaart brengen. “We vermoeden dat er in de scholen van Aalst, Ninove, Denderleeuw en Lede meer rond carnaval wordt gewerkt, maar klopt dat? We zijn benieuwd naar wat er leeft in de scholen van gemeenten zonder eigen carnavalstraditie zoals Haaltert of Erpe-Mere.”
Ben je leerkracht en wil je graag meewerken? Vul dan de vragenlijst in. Wil je daarna ook deelnemen aan een focusgroep? Stuur een mail naar erfgoedcel@aalst.be.
Erfgoedcel Denderland werkt aan het behoud en de promotie van het immaterieel en roerend erfgoed van Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Haaltert, Lede en Ninove. We ondersteunen erfgoedzorgers en gemeenschappen, stimuleren een bloeiend erfgoedveld en realiseren inspirerende en gemeenschapsvormende projecten.