Na de grote herstellingswerken (einde voorzien augustus 2025) op de N462 die op dit ogenblik volop aan de gang zijn en lopen van aan het strop te Massemen tot en met de grens met Westrem – Bavegem krijgen een vervolg. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil samen met Farys, Aquafin en de gemeente Sint-Lievens-Houtem het verlengde van de N462 met name de Wettersesteenweg, Monseigneur Meulemanstraat, Paardemarkt en deel van de Polbroek ook volledig heraanleggen. Vanaf de bocht aan de Kerkkouterstraat (waar het fietspad op de rijweg komt) tot de Aalmoezenie (met uitzondering van de passage aan het reeds heringerichte marktplein) worden er plannen gesmeed om deze opnieuw volledig te vernieuwen. Al zijn deze werken nog niet voor meteen.
Het streefdoel is om tegen 2029 – 2030 te kunnen starten met de heraanleg in verschillende fases. “We willen de oude steenweg transformeren naar een moderne weg die veiliger is voor alle weggebruikers. Tevens willen we nog meer oog hebben voor de leefbaarheid van de bewoners. Deze moeten toekomstgericht zijn met een moderne riolering en een klimaatrobuust ontwerp”, klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. “Behalve voor de Monseigneur Meulemanstraat, waar geen ruimte is voor variatie, bevinden we ons nog in de onderzoeksfase. De zone waar al een ontwerpplan voor is opgemaakt staat in donkerblauw aangeduid op de kaart”, aldus het Agentschap. Op dit ogenblik bevinden ze zich in de onderzoeksfase. Hieronder worden de fases beschreven die een project moet doorlopen. De totale doorlooptijd neemt ongeveer 5 à 7 jaar in beslag.
Het doel van de onderzoeksfase is om, in overleg met de verschillende belanghebbenden en inwoners, de beste oplossing te filteren uit een brede waaier van mogelijkheden of ontwerpen. De beste oplossing schrijven we neer in een startnota. Een startnota bepaalt de grote lijnen van het project zoals de context, de doelstelling en het gekozen ontwerp.
Op basis van de startnota en het studiewerk wordt de projectnota opgemaakt. Die bevat het technisch plan en een verdere uitwerking van de omschrijving van het project, het ontwerp en de uitvoeringswijze van de werken.
Om een degelijke herinrichting van de gewestweg (N462) te kunnen uitvoeren moeten ze gronden innemen. Voor de zone Mgr. Meulemanstraat staat dit al vast. De gesprekken met de eigenaars in deze zone werden in het voorjaar van 2024 opgestart. Voor de andere zones moet de studie uitwijzen waar dit eventueel noodzakelijk is.
Om de werken te kunnen uitvoeren vraagt het Agentschap Wegen en Verkeer een omgevingsvergunning aan bij de Vlaamse Overheid. Naar aanleiding van de vergunningsaanvraag organiseert de gemeente Sint-Lievens-Houtem een openbaar onderzoek. Tijdens dit openbaar onderzoek krijgt iedereen 30 dagen de tijd om feedback te geven. Voor de uitvoering rekent het Agentschap Wegen en Verkeer op een ervaren aannemer. Daarom schrijft ze hiervoor een opdracht of aanbesteding uit waarop aannemers zich kandidaat kunnen stellen.
Nadat de opdracht is gegund aan één van de ingeschreven aannemers, kan deze starten met de herinrichting van de Wetteresteenweg, Mrg. Meulemansstraat en Polbroek (N462). Het deel Bruisbeke – Kousmakerbeek zal als eerste uitgevoerd worden. De overige wegsegmenten zullen aansluitend in volgende fases aan de beurt komen. De volgorde van de fasen is nog niet bepaald. In een onderzoeksfase die in mei plaatsvond ging het Agentschap Wegen en Verkeer hun oor te luisteren leggen bij de bewoners en gebruikers van de weg. Daarom organiseerden ze twee buurtwandelingen en een informatie- en dialoogsessie. Het verslag van deze sessie en wandelingen kan u vinden via deze link: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-wettersesteenweg-monseigneur-meulemanstraat-polbroek/documenten
(Foto: GC)