Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) kreeg half september van dit jaar van Vlaams Volksvertegenwoordiger Guy D’Haeseleer (Vl Belang) de vraag voorgeschoteld van een stand van zaken over de herinrichting van de Brusselsesteenweg/N8. Al enkele jaren is er sprake van de herinrichting van de N8 in Ninove. Meer specifiek zou het gaan om de herinrichting van het kruispunt ‘Tramstatie’ in Meerbeke. Het kruispunt is heel onveilig voor voetgangers en fietsers en ook voor het gemotoriseerd verkeer is het een moeilijk kruispunt. Getuige hiervan zijn de dagelijkse files tijdens de spitsuren. De plannen worden telkens op de lange baan geschoven.
Het plan is steeds geweest om na de herinrichting van het desbetreffende kruispunt de Brusselsesteenweg (N8) onder handen te nemen. Het laatste nieuws dat we daarover vernomen hebben, was dat de onteigeningen nog volop aan de gang waren. Bij de aanpak van de N8 zou de steenweg van aan het kruispunt ‘Tramstatie’ tot aan het kruispunt met de Steenmeersstraat in Roosdaal heringericht worden. Volgende elementen zouden in het dossier opgenomen zijn: een middenberm, drie keerpunten, nieuwe fiets- en voetpaden, verbeterde haltes voor openbaar vervoer, een aparte busbaan van de Herremansstraat tot aan het kruispunt ‘Tramstatie’ en meer groenvoorzieningen.
Tot hiertoe werd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) geopperd dat de herinrichting van het kruispunt ‘Tramstatie’ niet voor 2020 zou gestart worden en de werken aan de N8 niet voor 2023. vandaar de vraagstelling aan Lydia Peeters “Wanneer zijn de werken aan het kruispunt voorzien? Hoe zal het kruispunt eruitzien en welke maatregelen zijn genomen om het fileleed op te lossen? Wanneer gebeurt de herinrichting van de N8? Zijn de vermelde elementen nog steeds dezelfde of zijn er wijzigingen aangebracht? Zijn alle noodzakelijke onteigeningen gebeurd en voor welke bedragen? Zo niet, waarom en over hoeveel onteigeningen gaat het nog?”
Het antwoord kwam zoals verwacht. Tot op heden is de intentie en inschatting dat de werken aan kruispunt Tramstatie kunnen aanvatten in de loop van 2023. De aanbesteding van de werken is voorlopig ingepland voor het jaar 2022. Het kruispunt ondergaat een aantal wijzigingen die de doorstroming van het verkeer moeten verbeteren: Creatie van 2 rechtsafslagstroken buiten de verkeerslichtenregeling (van de N28 Halsesteenweg naar de N8 Brusselsesteenweg richting Roosdaal en van de N8 Brusselsesteenweg naar de N28 Koning Boudewijnlaan richting Nederwijk), zogenaamde by-passes. Verlenging van de linksafslagstroken in de N8 Brusselsesteenweg (kant Ninove centrum) en in de N28 Halsesteenweg. Optimalisatie van de verkeerslichtenregeling.
Zoals aangegeven bij de vraag zijn de onteigeningen inderdaad nog volop lopende. Dit is een lang proces door het grote aantal innames (meer dan 200 in totaal). Ook dienen de verdere ontwerpprocedures te doorlopen worden (rioleringsontwerp, omgevingsvergunning, opmaak aanbestedingsbundel). Tevens zal het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) eerst kruispunt Tramstatie (N8 x N28) uitvoeren, dus de werken zelf aan de Brusselsesteenweg zullen in die optiek nog niet kunnen aanvatten voor 2024.
Het concept en bijhorend voorontwerp van de te herinrichten Brusselsesteenweg blijft gehandhaafd. Voor project Brusselsesteenweg N8 zijn de onteigeningen tot op heden nog niet rond. Voor alle innames (huizen en voortuinen) is er een budget voorzien van circa 23 miljoen euro. Er zijn ondertussen 87 innames verwezenlijkt. De reden dat nog niet alle innames gerealiseerd zijn, is het grote aantal innames die er moeten gebeuren en die gezien het traject (schattingen, onderhandelingen) nu eenmaal enige tijd vragen.