Vanaf maandag 7 september start het Agentschap Wegen en Verkeer met werken op de Geraardsbergsesteenweg (N45) in Aalst. De brug over de E40 wordt volledig gerenoveerd, het wegdek van de N45 krijgt nieuwe asfalt tussen de rotonde Haring en de brug over de E40 en de Villalaan (N405a) krijgt een opknapbeurt. Het einde van de werken is voorzien voor eind november 2015. Verschillende op- en afritten van en naar de E40 gaan dicht tijdens de werken. Verkeer rijdt om via beide rotondes. Dat zal hinder veroorzaken, zeker tijdens de spitsuren. Een uiterst korte uitvoeringstermijn, een slimme fasering en een goede afstemming met werven in de buurt moeten de hinder zo beperkt mogelijk houden.
De brug over de E40 wordt volledig gestript en gerenoveerd. Naast het wegdek, vernieuwt de aannemer ook de brugdekvoegen, de waterdichting en de leuningen. Eerder is de rijweg al heraangelegd op de N45 tussen de Villalaan en rotonde Haring richting Aalst. De aannemer pakt nu de twee rijstroken richting Ninove aan. De nieuwe asfaltverharding moet de geluidsoverlast voor omwonenden inperken. Tegelijkertijd krijgt de weg en het fietspad van de Villalaan (N405a) een nieuwe onder- en toplaag in asfalt.
Alle fietsinfrastructuur op de N45 tussen beide rotondes verdwijnt definitief. Vooral de kruising van de op- en afritten van de E40 met de N45 waren gevaarlijke punten voor fietsers. Ze hebben een veilig alternatief via de Ninovesteenweg (N405) en de Churchillsteenweg, die recent uitgerust is met veilige fietspaden.
De aannemer werkt in verschillende fasen om de hinder te beperken. Tijdens de werken is doorgaand verkeer op de N45 steeds in beide richtingen mogelijk. De (brom)fietsers kunnen vanaf het begin van de werken niet meer langs de N45 rijden. Ze rijden vanaf dan definitief via de Churchillsteenweg en de Ninovesteenweg (N405).
De werken op de N45 zullen afgerond zijn voor de tunnelwerken aan de Gentsesteenweg en de Raffelgemstraat starten.