Met meer dan 12.000 deelnemende handelaars staan UNIZO, Comeos en UCM klaar voor een topeditie van hun ‘Weekend van de Klant’ op 30 september en 1 oktober. Intussen is dit feestweekend al aan de zevende editie toe. “In heel het land leggen dit weekend handelaars hun klanten extra in de watten. Shoppen is een van de favoriete tijdsbestedingen van de Belg. Passeer dit weekend dan ook zeker bij je favoriete handelaar, trek naar je geliefkoosde shoppingplek of ga op ontdekking”, zegt Jos Vermeiren, gedelegeerd bestuurder van UNIZO Oost-Vlaanderen. Voor de beleidsmakers schuiven de organisaties bereikbaarheid en mobiliteit als eerste prioriteit naar voor. “Als we de consument vragen waar hij belang aan hecht bij het shoppen, dan staat een vlotte bereikbaarheid bovenaan. We doen vandaag een warme oproep. De verkiezingen komen eraan, maak van bereikbaarheid een prioriteit. Denk goed na over circulatieplannen, parkeerbeleid en de timing van openbare werken. En blijf investeren in fietsinfrastructuur en openbaar vervoer. Dat is belangrijk voor de klant én de ondernemer,”verduidelijkt Vermeiren.
Tijdens het Weekend van de Klant willen handelaars hun klanten bedanken voor het vertrouwen. Duizenden winkeliers (zelfstandigen en ketens), maar ook horecazaken, kappers en schoonheidsspecialisten, bankkantoren, reisbureaus, … verrassen hun klanten met een cadeautje of leuke actie.
Uit een ruime consumentenenquête van UNIZO bij 2.600 consumenten blijkt dat we veel vermaak blijven halen uit winkelen. 60% van de respondenten zegt met plezier tijd vrij te maken om te gaan shoppen. Voor vier op de tien (39%) is winkelen zelfs dé favoriete tijdsbesteding. Het wijdverspreide Belgische winkellandschap komt hier dan ook sterk aan tegemoet. Bijna één op drie (30%) zegt minstens wekelijks te gaan shoppen, en nog eens 36% gaan minstens een keer per maand op winkeltrip. Ondanks het toegenomen en kwalitatief online aanbod blijft de beleving van het fysieke winkelen erg populair. 57% shopt het liefst enkel fysiek. Toch kan het belang van webshops niet onderschat worden, want één op drie (35% ) verkiest een combinatie van beide om te winkelen.
Ook de combinatie van winkelen en horecabezoek is opvallend. Maar liefst een kwart van de bevraagden zegt bij het shoppen altijd een stop te maken in een restaurant, brasserie of café. 66% geeft aan om dit regelmatig te doen, en slechts 9% meldt om nooit een horecazaak te bezoeken tijdens het winkelen. De hotels en B&B’s varen daarbovenop ook bij bruisende kernen en winkelcentra. Eén op vijf van de bevraagden zegt soms te overnachten voor een shoppingtrip in eigen land.
“We bieden een mooie mix aan winkels, horeca en beleving. Dit wordt duidelijk gewaardeerd, en daar zijn onze handelaars hun klanten natuurlijk ook dankbaar voor. Dit weekend worden ze dan ook extra verwend met extra’s, zoals cadeautjes en kortingen”, zegt Jos Vermeiren van UNIZO Oost-Vlaanderen.
Het overgrote deel van de consumenten, 92%, verkiest om digitaal te betalen. De klassieke betaalterminal blijft daarbij het populairst, gevolgd door contactloos betalen. Maar liefst de helft van de respondenten zegt nu meer contactloos te betalen dan een jaar gelden. 12% heeft nooit cash op zak, en bij minder dan de helft zit er quasi nooit meer dan 50 euro in de portefeuille.