Waterwegen en Zeekanaal maakt Dender beter bevaarbaar…

Waterwegen De Dender Persregio DenderWaterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV is volop bezig met de voorbereiding van de opwaardering van de Dender tussen Dendermonde en Aalst, zoals recentelijk door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts gevraagd. In de nabije toekomst wordt deze rivier beter bevaarbaar voor grotere binnenvaartschepen. Er staan verschillende grote werkzaamheden op het programma waaronder de vernieuwing van de sluis en stuw in Denderbelle. Onlangs is het voorontwerp afgerond; het onderzoek naar de milieueffecten is volop bezig. Momenteel varen tussen Dendermonde en Aalst vooral kempenaars. Dat zijn binnenvaartschepen die een lading tot 600 ton kunnen meevoeren. Door de geplande opwaardering kunnen er in de toekomst schepen tot 1.350 ton in één richting op de Dender varen. Eén zo’n schip kan de lading van ongeveer 70 vrachtwagens meenemen. Door dit project wordt de binnenvaart op de Dender een volwaardiger alternatief voor het goederenvervoer op de weg, minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu zijn het resultaat. Door de realisatie van dit project zullen ongetwijfeld nog meer bedrijven de overstap maken naar de binnenvaart. Het is trouwens op vraag van de economische middens dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts het realiseren van het project als belangrijk heeft beoordeeld en tot de realisatie heeft besloten. “Ook in budgettair moeilijke tijden blijft de Vlaamse Regering gericht investeren. De werken op en rond de Dender zijn veelbelovend: we gaan vrachtwagens van de weg halen en we gaan nieuwe perspectieven geven aan alle bedrijven in de buurt van de rivier”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

Om de opwaardering te realiseren, moeten een aantal werken worden uitgevoerd: de Dender wordt verdiept en de oevers worden vervolgens aangepast, de zwaaikom in Hofstade (Aalst) wordt aangepast zodat grotere schepen er kunnen keren en er worden een op een aantal locaties wachtplaatsen voorzien zodat grote schepen er elkaar kunnen kruisen. In Denderbelle worden de sluis en de stuw vernieuwd. De bestaande sluis is te klein voor schepen tot 1.350 ton. Daarom wordt er een nieuwe en grotere sluis gebouwd. Daarnaast wordt de huidige stuw vervangen door een nieuwe, ontdubbelde stuw. Er komt ook een nieuw bedieningsgebouw met uitkijkplatform. En er wordt een visnevengeul, een slipway en een in- en uitstapplaats voor kajakkers aangelegd.

De voorbereiding voor de opwaardering is al geruime tijd bezig en momenteel komt het project op kruissnelheid. Onlangs is het voorontwerp afgerond. Het onderzoek naar de milieueffecten is volop bezig. Vervolgens zal het voorontwerp verder uitgewerkt worden tot een definitief ontwerp. T.e.m. 4 mei 2015 ligt de kennisgevingsnota voor de opmaak van het milieueffectenrapport ter inzage bij de betrokken steden en gemeente (Dendermonde, Aalst en Lebbeke). Op 21 april 2015 (17.00 -20.00 u) kan de kennisgeving ook ingekeken worden in CC De Biekorf in Lebbeke. Medewerkers van Waterwegen en Zeekanaal NV staan er op dat moment klaar om vragen van bewoners te beantwoorden.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *