Wat zijn de plannen rond de wijzigingen in het circulatieplan…

Het nieuwe circulatieplan in Aalst zal eerstdaags aangepast worden. De voorgestelde wijzigingen komen er nadat het verkeer op de buitenring dagelijks in de soep draaide, ook buiten de spitsuren. Dit komt alles behalve ten goede om de milieu norm te halen die om de hoek loeren. Een cruciale factor hierin is uiteraard een vlotte doorstroming op Ring rond Aalst. Naast een betere afstemming van alle lichten op de Ring (dit wordt op dit moment quasi constant gemonitord), werd met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)  samen gezeten en gevraagd om de verkeerslichten op de Ledebaan weg te nemen samen met het doorknippen van het kruisend verkeer Boudewijnlaan-Ledebaan.  Het wegnemen van deze belemmering of ophouding van het doorgaand verkeer op de Ring zal zorgen voor een vlotter verkeersverloop.   Fietsers en voetgangers kunnen een veilige gelijkgrondse doorgang onder het Viaduct Boudewijnlaan nemen.  We hebben er ook op aangedrongen om deze doorgang te verfraaien om het aangenamer te maken voor voetgangers en fietsers.

Verder werd aan AWV ook gevraagd om de nodige maatregelen te nemen om de doorstroming in de tunnel onder het kruispunt van de Boudewijnlaan met de Gentsesteenweg te optimaliseren. Hiervoor wordt gevraagd om de verkeerslichten regeling aan Vijfhuizen in Erpe-Mere en aan de Kwalestraat te verfijnen. De lichten aan de Vijfhuizen werden ondertussen reeds bijgesteld en  we volgen verder op.

Om de bereikbaarheid van het handelscentrum op de rechteroever vlotter te laten verlopen en om de bereikbaarheid van het centrum voor verkeer dat komt vanuit Gijzegem, Hofstade en Herdersem te waarborgen wordt voorgesteld de Pierre Corneliskaai opnieuw dubbele richting te maken zoals de situatie voor de invoering van nieuw circulatieplan. De voorziene aanrijroute voor deze deelgemeenten naar het centrum (zowel rechteroever als stadscentrum) langs de Binnenstraat en de Dendermondsesteenweg worden om de een of andere reden niet voldoende gevolgd.  Niettegenstaande de prognose van het theoretisch model aangaf dat deze routes veelvuldig zou aangesneden worden blijkt dit in de praktijk niet het geval.  We willen hiermee rekening houden en hierop dan ook snel ingrijpen.  Door de Pierre Corneliskaai open te stellen geven we terug een rechtstreekse aanrijroute naar het handelscentrum van rechteroever.

Anderzijds wordt voorgesteld het in de Vaartstraat terug mogelijk te maken om vanuit de Parking Post Site linksaf richting Sint Annabrug staduitwaarts te rijden.

Met AWV werd reeds vroeger overleg gepleegd om structurele maatregelen te onderzoeken die de doorstroming aan het kruispunt Colruyt vlotter en veiliger laten verlopen. Deze maatregelen zijn trouwens reeds in onderzoek samen met maatregelen voor het Burgemeestersplein en het rondpunt De Haring. Dit zijn evenwel maatregelen op langere termijn waarvoor we hebben aangedrongen om dit te bespoedigen. Voor onmiddellijk hebben we gevraagd om de afwikkeling van de verkeerslichten bij te stellen.

Een ander voorstel van maatregel zorgt ervoor dat de vlotte doorstroming vanaf de Gentsesteenweg, de Gentsestraat, de Vlaanderenstraat en de Bert Van Hoorickstraat naar de Dirk Martensstraat, Dendermondsesteenweg en het Esplanadeplein ook op zaterdag behouden blijft zonder de wekelijkse markt te hypothekeren.

Wat de Binnenstraat betreft, daar zal een wijkcirculatie uitgewerkt worden waarbij rekening zal gehouden worden met de bereikbaarheid van de handelaars en de verkeersveiligheid rond de twee scholen.  Dit zal op korte termijn bekeken worden.

Verder wordt er nog meer ingezet op signalisatie en communicatie niet alleen in Aalst maar ook in de gemeenten van de brede regio rondom Aalst om hen nog verder te informeren en te geleiden naar Aalst.

Uiteraard volgen we de evolutie verder op de voet op en zullen tussentijdse evaluaties mogelijk zijn en ook gebeuren. Gezien echter de aard van de wijzigingen wordt evenwel een grondiger evaluatie in december, zoals aangekondigd was, niet meer mogelijk. Er worden immers meer dan enkele randaanpassingen doorgevoerd,  ook op de hoofdcirculatie assen, zodat de kwantitatieve data die reeds werd verzameld niet langer een correct beeld geeft van de impact van het nieuwe  verkeerscirculatieplan. Om rekening te kunnen houden met de gevolgen van de wijzigingen op het nieuwe circulatieplan moeten we de tellingen dus opnieuw starten en opvolgen over een voldoende lange periode tot april-mei volgend jaar.

We merken ook dat heel wat bewoners en weggebruikers, zowel bestuurders van motorvoertuigen als fietsers, steeds meer vertrouwd geraken met het plan en de doelstellingen ervan wat ook blijkt uit de vele appreciaties die we vernemen.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *