Tijdens de gemeenteraad van 26 april 2022 stelde gemeenteraadslid Patrick De Swaef (Vooruit-Groen) een motie voor aan het gemeentebestuur van Erpe-Mere, om het aanbod, de dienstverlening en de klimaatimpact van de dieseltrein op lijn 82 Burst-Aalst, beter gekend als het scholieren-, pendel- of boemeltreintje, te optimaliseren. “Om vanuit Erpe-Mere de bereikbaarheid voor pendelaars, scholieren en daguitstappers richting Aalst te vergroten en tegelijk de verkeersdruk op onze reeds actief bezette autowegen te verminderen, is een uitbreiding en versterking van het openbaar vervoer in onze gemeente, met name het treinvervoer dat het voordeel heeft zich geheel apart van het andere verkeer te bewegen, absoluut noodzakelijk! Een opwaardering van de spoorlijn Burst-Aalst is in deze context essentieel”, zegt Patrick De Swaef.
“Met de precaire toestand van ons klimaat valt het evenwel erg moeilijk te verantwoorden, dat er in ons land nog steeds dieseltreinen rondrijden. Een verdere elektrificatie van het gehele spoornet is sowieso hoognodig en dringt zich dus ook op voor lijn 82”, vervolgt hij. De federale regering heeft daarbij de ambitie om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 55% te verminderen en zelfs om tegen 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Volgens een studie voldoen de huidige dieselmotorwagens MW41 van de NMBS al sinds 2005 niet meer aan de Europese uitstootnormen. Tijd voor duurzame vernieuwing dus!
Qua treinaanbod is er ook werk aan de winkel. Tussen Burst en Aalst rijden er bijvoorbeeld in het weekend en tijdens de schoolvakanties geen rechtstreekse treinen. Het aanbod avondtreinen op deze lijn is eveneens uiterst beperkt. Ten gevolge van het feit dat de NMBS het treinaanbod op lijn 82 wil aanpassen aan de zogezegde vraag, duiken er bovendien ook wel eens problemen op. In januari dit jaar bijvoorbeeld maakte men een totaal verkeerde inschatting van het aantal passagiers. Op de eerste dag na de kerstvakantie voorzag men plots maar twee wagons. Deze zaten om 7:38 meer dan overvol, waardoor verschillende treinreizigers, voornamelijk scholieren, noodgedwongen in de vrieskou bleven staan. Een degelijk treinaanbod dient daarbij gepaard te gaan met een aangepaste dienstverlening. Zo blijft Vooruit-Groen pleiten voor de heropening van de loketten en de toiletten in station Burst.
Samengevat is de voorgelegde motie er voornamelijk op gericht om op korte termijn de nodige budgetten vrij te maken en initiatief te nemen om de treinlijn Burst-Aalst danig op te waarderen, zowel qua duurzaamheid (elektrificatie), als qua treinaanbod en ook qua dienstverlening in het station. Met goedkeuren van de gemeenteraad zal de motie nu verstuurd worden naar minister Gilkinet, de NMBS en Infrabel. Het ideale moment, want de federale regering wil investeren in spoorinfrastructuur en wil onderzoeken welke alternatieven er zijn voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in ons land. “De motie is dus een noodzakelijke herinnering, dat er ook bij lijn 82 nog heel wat ruimte is voor verbetering,” zegt fractieleider Patrick De Swaef van Vooruit-Groen Erpe-Mere…