Op vrijdagochtend voerde Vooruit-Groen Erpe-Mere actie bij het station van Burst, waarbij zij hun ongenoegen uitten over de beslissing van de NMBS om de middag-treinen op lijn 82 tussen Burst en Aalst af te schaffen. “Voor ons is de NMBS gebuisd voor zijn examen,” benadrukt Vooruit-gemeenteraadslid Kevin Knockaert. Het is ronduit schandalig dat midden in het schooljaar deze middagtreinen worden geschrapt, waarbij scholieren na hun examens in de steek worden gelaten. En wat gebeurt er met degenen die een jaarabonnement hebben? Worden zij wel terugbetaald?”
“Herhaaldelijk hebben we ons verzet tegen de afbouw van deze treinverbinding,” vervolgt Vooruit-parlementslid Anja Vanrobaeys. Met de trein sta je vlot en snel in Aalst, terwijl je met de wagen al van op de Oudenaardsesteenweg staat aan te schuiven. In 2012 werden de middagtreinen al eerder afgeschaft, maar door eensgezinde lokale druk konden we die beslissing toen terugdraaien. Al maandenlang stel ik vragen aan de minister hierover in het parlement, maar wanneer het gemeentebestuur zelf verklaart dat deze middagtreinen niet zo cruciaal zijn, krijg ik daar het deksel op mijn neus. Alleen als we samen aan hetzelfde zeel trekken, kunnen we die achteruitgang doorbreken. Als Vooruit-parlementslid zal ik blijven pleiten voor het behoud van deze treinverbinding, omdat deze veel meer potentieel heeft dan alleen het vervoeren van scholieren.
“Vanaf januari is terugkeren met de bus ook geen alternatief,” vervolgt Knockaert. “Tot nu kon ik de bus nemen tot aan de Aaigemberg, maar die wordt geschrapt. Tot mijn grote verbazing beweert onze schepen van mobiliteit en tevens voorzitter van de vervoersregioraad dat er nog alternatieven zijn, maar eerlijk, ik zie ze niet. Een gevolg van de harde besparingen van de Vlaamse regering. Het is een verrottingsstrategie, met als enige doel privatiseren en openbaar vervoer duurder maken. Dat zegt zelfs de topvrouw van De Lijn. Onvoorstelbaar dat de voorzitter van de vervoersregioraad dat niet beseft.”
Vooruit-Groen Erpe-Mere vindt dit een volledig verkeerd signaal. Mensen staan constant vast in files en zijn meer dan ooit op zoek naar goede, betrouwbare en betaalbare alternatieven voor de wagen. Het kan toch niet dat alleen wie centen en conditie heeft voor een speedpedelec, zich nog zal kunnen verplaatsen. Alleen met voldoende en betaalbaar openbaar vervoer, gaat iedereen erop vooruit.