Op de gemeenteraad van gisterenavond liet Vooruit Aalst tijdens het vragenuurtje weten zich niet te kunnen vinden in de afschaffing van rechtstreekse treinverbindingen tussen Erembodegem en Gent-Sint-Pieters. Dit staat zo vermeld in het nieuwe uurrooster van de NMBS, dat vanaf 15 december 2024 in werking treedt. “Met bijna 13.000 inwoners is Erembodegem een van de grootste deelgemeenten van Aalst. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het station door de NMBS wordt overgeslagen, zeker als je weet dat dagelijks meer dan 1.000 treinreizigers in Erembodegem opstappen” zegt gemeenteraadslid Sam Van de Putte.
“Het verdwijnen van deze verbinding verhoogt de reistijd naar Gent met minstens 15 tot 20 minuten en verplicht reizigers tot omslachtige overstappen in Aalst. Vooral bij vertragingen zullen aansluitingen bemoeilijkt worden, wat de reistijd nog verder doet oplopen. Deze maatregel treft niet alleen pendelaars, maar ook studenten uit onze regio die nu niet langer kunnen rekenen op een vlotte en betrouwbare verbinding” stelt Van de Putte.
Het nieuwe spoorplan voorziet in een verbinding Genk-Gent, die wel langs Erembodegem rijdt maar er niet meer stopt. Federaal parlementslid Anja Vanrobaeys reageert: “Ik zal bij de minister van Mobiliteit en de NMBS aandringen op een herziening van deze beslissing. Het behoud van een rechtstreekse verbinding is essentieel voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van onze regio. Het is onaanvaardbaar dat Erembodegem zomaar wordt uitgesloten van deze belangrijke verbinding.”
“Een vlotte en rechtstreekse treinverbinding is geen luxe, maar een basisrecht voor onze inwoners” benadrukt Sam. “Deze maatregel laat pendelaars letterlijk in de kou staan en ondergraaft de ambitie om openbaar vervoer aantrekkelijker en duurzamer te maken. Ik roep dan ook alle gemeenteraadsleden en partijen op om samen aan hetzelfde zeel te trekken en ervoor te zorgen dat onze inwoners kunnen blijven rekenen op een rechtstreekse verbinding met Gent” besluit Van de Putte.
Ook PVDA Aalst wil de rechtstreekse treinen vanuit Erembodegem behouden. “Erembodegem heeft recht op een goede treinverbinding met Brussel en Gent”, vindt Alexander Van Ransbeeck van de PVDA. “De NMBS kiest echter voor besparingen op de dienstverlening. Het is absurd dat je vanaf 15 december plots een overstap moet maken om op je bestemming te geraken. Dit is het tegenovergestelde van vlot met de trein reizen.”
De NMBS maakt reizen bovendien duurder voor werkenden, jongeren, senioren en voor wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming. Vanaf 1 februari 2025 worden treintickets in de tweede klasse en daarnaast ook abonnementen duurder. “Wie vanuit Erembodegem naar Brussel of Gent wil reizen, wordt dus dubbel getroffen. Eerst door de besparing op rechtstreekse treinen. Vervolgens door hogere tarieven voor minder dienstverlening”, aldus Van Ransbeeck.
Het burgerplatform Erembodegem word(t) wakker lanceerde al een petitie om de rechtstreekse treinen te behouden. PVDA Aalst roept op om deze petitie massaal te ondertekenen. “Hoe meer mensen deze petitie ondertekenen, hoe sterker het signaal naar de NMBS, de Vivaldi-regering in lopende zaken en de regeringsonderhandelaars van de Arizona-coalitie. Erembodegem is een onmisbare schakel voor een goed functionerend openbaar vervoer”, besluit de PVDA.
Bronvermelding. De aankondiging van de prijsstijging vanaf 01/02/2025, met vermelding van de vervoersbewijzen waarop deze stijging van toepassing is, zie: NMBS past haar tarieven aan op 1 februari 2025, via: https://press.nmbs.be/nmbs-past-haar-tarieven-aan-op-1-februari-2025 (laatst geraadpleegd op 20/11/2024).