Het Vlaams Belang waarschuwt voor nieuwe verkeersproblemen nu de dagen terug korter worden. Als door de dure energieprijzen werknemers terug minder zouden telewerken, wordt het daarenboven nog drukker én gevaarlijker op de weg. “Lokale besturen moeten drukke plaatsen op schoolroutes goed monitoren. Ook moet er extra ingezet worden op verkeerseducatie en moet de Vlaamse overheid blijven investeren in de fietsinfrastructuur”, zegt Vlaams Parlementslid Kristof Slagmulder. Vlaams Belang vraagt extra aandacht voor de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen, nu de dagen terug korter worden. Ook vreest de partij dat het daarenboven nog drukker én gevaarlijker wordt op de weg als door de dure energieprijzen werknemers thuis kosten willen besparen en daarom terug veel minder zouden telewerken. “Die tendens werd immers voorspeld door verschillende HR-specialisten” verklaart Kristof Slagmulder. “Lokale besturen en scholen moeten in dat geval drukke plaatsen op schoolroutes beter in de gaten houden en extra inzetten op gemachtigde opzichters bij oversteekplaatsen.”
In het jaar 2021 waren er 367 ongelukken met schoolgaande kinderen in Oost-Vlaanderen, zo blijkt uit een schriftelijke vraag van Slagmulder aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). “De cijfers voor 2021 liggen een stuk hoger dan die van 2020, toen waren er door de scholenlockdown in de eerste coronagolf maar 271 ongevallen met schoolgaande kinderen. Maar 2021 was wel stukken veiliger als je het vergelijkt met de pre-coronaperiode; in de jaren 2015 t.e.m. 2019 hadden we in onze provincie jaarlijks gemiddeld 454 woon-schoolongevallen. Natuurlijk moeten we voor 2021 wel nog altijd rekening houden met verschillende kortere schoolsluitingen, zoals de paaspauze en de extra week kerstvakantie” zegt Slagmulder. “Te verwachten valt dat die statistieken dus dit jaar nog zullen klimmen.”
Vlaams Belang wijst ook op de rol van de scholen én de ouders om kinderen goed voor te bereiden om zelfstandig deel te nemen aan het verkeer. Verkeersveiligheidsinstituut VIAS lanceerde aan het begin van het jaar eenzelfde oproep waarbij ze tot de conclusie kwam dat de leeftijden van 12 jaar en 16 jaar grote risicocesuren zijn voor jongeren. “16 jaar is typisch een leeftijd waarop meer jongeren met een bromfiets naar school gaan. Ook is dat een leeftijd waarop ze al eens wat roekelozer durven te zijn” aldus Slagmulder.
“Maar gezien ca. de helft van de woon-schoolongevallen fietsende kinderen betreft, is het ook belangrijk dat zowel de Vlaamse als de lokale overheden investeren in veilige fietsinfrastructuur” zegt Slagmulder. Vanuit de Vlaamse overheid werd er in 2021 31,9 miljoen euro geïnvesteerd in specifieke fietsinfrastructuurprojecten in Oost-Vlaanderen. “Afgemeten aan het inwonersaantal van onze provincie is dat betrekkelijk weinig” aldus Slagmulder. Daarnaast zijn er ook Vlaanderenbrede fietsprojecten, waar een stuk van het budget naar Oost-Vlaanderen gaat. Zo kregen Oost-Vlaamse gemeenten bv. 3 miljoen subsidies uit het Fietsfonds. In totaal werd in onze provincie zo 130,8 kilometer aan vernieuwd fietspad aangelegd in 2021. “Het is positief dat minister Peeters inspanningen levert, maar de noden blijven hoog.Vooral in de Denderstreek zijn er heel wat verkeersonveilige situaties en is de staat van veel fietspaden niet om over naar huis te schrijven” besluit Slagmulder. “Indien we jongeren op de fiets willen krijgen en houden, moeten de overheden structureel blijven investeren in fietsveiligheid en fietscomfort.”