Bij geregelde tijdstippen krijgt het Vlaams Belang in Denderleeuw meldingen binnen van mensen die het slachtoffer zijn van (brom)fietsdiefstallen in de stationsbuurt. Dergelijke diefstallen zijn al jaren een plaag in de gemeente. Er werden in het verleden al enkele maatregelen genomen zoals camerabewaking en fietslabeling, maar het probleem blijft zich stellen. Volgens goed ingelichte bronnen zouden er in het jaar 2013 in totaal 49 fietsen zijn gestolen. Een cijfer dat steeds toeneemt gedurende enkele jaren. Zo waren er in 2014 al 72 meldingen, in 2015 liep het aantal op tot 110, en vorig jaar ging het cijfer naar een recordhoogte van 116 gestolen fietsen. Een fietsdiefstal is een inbreuk die vaak ook niet wordt gemeld bij de politie waardoor heel wat diefstallen niet in de cijfers zijn opgenomen. Het aantal fietsdiefstallen ligt zeker hoger dan het aantal geregistreerde fietsdiefstallen bij de lokale politie.
Heel wat Denderleeuwenaren zijn deze vorm van ‘kleine criminaliteit’ grondig beu. Daarom wil het Vlaams Belang nog een stap verder gaan door de inzet van lokfietsen om dieven te vatten. Als de lokfiets wordt gestolen dan kan de politie de dader terugvinden dankzij het ingebouwde gps-systeem. Er wordt ook gedacht aan anti-diefstalchips. Deze chips sturen een signaal uit naar ANPR-camera’s (er moet dan wel eindelijk eens werk van gemaakt worden) in de gemeente. Indien de dader aan de haal is met een gestolen fiets dan wordt er een foto genomen als hij een ANPR-camera passeert. Deze chips werken zelfs indien een gestolen fiets zich in een bestelwagen bevindt. Van zodra het voertuig een camera passeert wordt er een foto genomen van de bestelwagen en de nummerplaat. Deze chips zien eruit als een simkaart met een batterijtje. Omdat het zo klein is, kan het gemakkelijk in het kader van een fiets worden verstopt. Op deze manier is het zo goed als onmogelijk voor een fietsdief om de chip snel te vinden en te ontmantelen. Dergelijke chips kosten zo’n 25 euro, maar de gemeente zou een inspanning kunnen leveren en deze ter beschikking stellen aan 10 euro.
App ‘Where is my bike?’. Een Leuvens bedrijfje ontwikkelt gps-trackers die de eigenaar niet alleen toelaten om met behulp van zijn smartphone zijn fiets snel terug te vinden, maar die ook sms’en wanneer de fiets zonder toestemming beweegt. Die kan via zijn smartphone of pc een ‘lock-signaal’ sturen. Als de ‘vergrendelde’ fiets verplaatst wordt, wil dat zeggen dat iemand hem gestolen heeft. Op dat moment krijgt de eigenaar een sms en kan hij via Google Maps onmiddellijk zien waar zijn fiets zich bevindt. Hij krijgt ook meteen informatie over het dichtstbijzijnde politiekantoor, om de politie te informeren over de fietsdiefstal. Vanaf dan weerklinkt op de gestolen fiets ook een alarmsignaal.