Vervoerregio Aalst verwacht groei van 11 procent…

Het uitrollen van ‘basisbereikbaarheid’ kan in de Vervoerregio Aalst bijna 11 procent meer reizigersritten voor het openbaar vervoer opleveren. Dat blijkt uit de doorrekening van De Lijn op basis van het Vlaams verkeersmodel, toegespitst op Oost-Vlaanderen. Dit getal overtreft ruim de eerste prognose van 3,8 procent winst. ‘Basisbereikbaarheid’, de nieuwe Vlaamse visie op mobiliteit, wordt in Vlaanderen uitgerold op 1 januari 2022. Het openbaar vervoer zal dan, naast de trein, bestaan uit snellere en meer frequente buslijnen in het kernnet en een aanvullend net, dat kleinere kernen verbindt en gebruikers tot aan haltes van het kernnet brengt. Dit gelaagd netwerk wordt aangevuld met ‘vervoer op maat’, dat bijzondere doelgroepen (rolstoelgebruikers,…) vervoert en open gebruikers meeneemt op de plaatsen en tijdstippen zonder regulier aanbod. ‘Vervoer op maat’ combineert verschillende publieke en private vervoersopties zoals collectieve taxi’s en buurtbussen, maar ook deelsystemen zoals deelauto’s en deelfietsen.

“Met ‘basisbereikbaarheid’ slaan we in Vlaanderen een nieuwe weg in: we zetten in op de grootste vervoersstromen en zorgen ervoor dat die grote groep van mensen gemakkelijker voor het openbaar vervoer kiest, omdat het op heel wat vaste assen zal rijden en zich richt op de belangrijkste attractiepolen”, zegt ambtelijk voorzitter Michael Eeckhout (Departement MOW). “Om de verkeersstromen te detecteren van mensen die zich ofwel met de wagen, de fiets, als openbaar vervoer of te voet verplaatsen, maken we gebruik van een goed gestoffeerd verkeersmodel. Het basisvoorstel van De Lijn voor een nieuw regulier busnet in de Vervoerregio Aalst leverde een groeiwinst van 3,8 procent aan reizigersritten of verplaatsingen op (exclusief Vervoer op Maat). Binnen de vervoerregio hebben het Departement Mobiliteit en De Lijn, samen met de elf gemeenten, deze voorstellen verbeterd en verfijnd. Dat leidde tot een nieuw openbaar vervoerplan dat op 2 juli ll. door de Vervoerregioraad werd goedgekeurd. Het is dit definitieve plan dat door De Lijn nogmaals in het Vlaams verkeersmodel werd doorgerekend. De aanpassing van reiswegen, van frequentie en begin- en einduren (amplitude) van het busvervoer leverden resultaat op! Het aantal reizigersritten, of verplaatsingen, stijgt tot een modelmatig groeipotentieel van 10,9 procent.”

De belangrijkste vernieuwingen vanaf januari 2022 zijn onder meer de versterking en herschikking van het voorstedelijk net rond Aalst, met een bus om het kwartier vanuit Moorsel, Hofstade en Mere. Om het halfuur rijdt een bus tussen Aalst, Denderleeuw en Ninove. In Hamme is er een oplossing voor Moerzeke en Kastel, in Dendermonde voor het ziekenhuis Sint-Blasius en in Aalst komt er een ‘zuidelijke tangent’ die de deelgemeenten Meldert en Nieuwerkerken verbindt met het station van Erembodegem.

“Binnen de stad Aalst zal de stadslijn om de tien minuten een bus aanbieden”, aldus politiek voorzitter Marleen Lambrecht, schepen in Erpe-Mere. “Dat we nu ook op zaterdag een volwaardig aanbod hebben in de elf gemeenten, verklaart mee het opvallend hoge groeipotentieel. De Lijn heeft samen met de gemeenten het nieuwe net heel transparant opgebouwd en rekening gehouden met de terreinkennis van iedereen. Deze groeimarge is natuurlijk modelmatig. We kunnen het effect pas echt inschatten van zodra het plan wordt uitgerold.”

“Basisbereikbaarheid invoeren moest budgetneutraal zijn, wat niet zo eenvoudig was. De gemeentebesturen hebben nu de vraag gekregen dit nieuwe plan in september ter kennisgeving aan de gemeenteraad voor te leggen. Zo blijven ook alle gemeenteraadsleden betrokken. Maar het werk is nog niet af: zo maken we in de Vervoerregio de volgende maanden afspraken over tarieven en verbindingen die we de volgende jaren bijkomend willen realiseren”, besluit Marleen Lambrecht.

De Vervoerregio Aalst is een organisatie van het Departement Mobiliteit en openbare Werken van de Vlaamse overheid . De Vervoerregio bestaat uit vertegenwoordigers van elke gemeente. Daarnaast zijn het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse Waterweg, Departement Omgeving en MDK vertegenwoordigd. Ook de provincie en NMBS wonen de vergaderingen bij. Zo wil de Vlaamse overheid alle partners betrekken bij een mobiliteitsbeleid dat dichter bij de gebruikers komt te staan.

De gemeenten die behoren tot de VVR Aalst zijn: Aalst, Berlare, Denderleeuw, Dendermonde, Erpe-Mere, Haaltert, Hamme, Lebbeke, Lede, Ninove en Wichelen.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *