Met extra flexhaltes in en rond de vervoerregio Aalst maakt de vervoerregioraad vanaf 6 januari 2025 enkele bestemmingen gemakkelijker bereikbaar. Aan de dienstverlening wijzigt er trouwens niets: in onze regio zijn er voldoende chauffeurs én bussen om alle verbindingen te blijven rijden. De Lijn monitorde de voorbije maanden de beschikbare flexhaltes in de vervoerregio Aalst. Binnen het concept van Basisbereikbaarheid staat de flexbus, die rijdt na boeking, in voor de verplaatsingen op de locaties en tijdstippen dat er geen regulier busvervoer beschikbaar is voor gebruikers. De flexbus is geen ‘taxi’ en kan dus wettelijk alleen aan bushaltes stoppen. Om de dienstverlening te verbeteren, voegt de vervoerregio vanaf 6 januari 2025 in enkele gemeenten haltes toe.
In Aalst gaat het om flexhaltes in Erembodegem (Wingerd en Resschebeke) en nabij Meldert (Essene Bareel en Koudenberg). Op die manier kunnen gebruikers uit de Faluintjes kiezen om via Moorsel (langs de N411) of via Meldert (langs N9) naar Aalst te reizen. Tot nu bracht de flex de gebruikers alleen richting Moorsel, waar ze een hoogfrequente bus hebben van en naar Aalst. Aan het Statieplein dienden gebruikers dan over te stappen om verder te reizen. Richting Brussel bleek dit een hele omweg en dus kan het vanaf 6 januari 2025 eenvoudiger: door de extra flexhaltes in Essene op de Brusselbaan is de aansluiting met de kernnetlijn Aalst – Brussel (R14), die elke 15 minuten rijdt, mogelijk.
In Buggenhout, dat reeds in het boekingssysteem van de vervoerregio zat, zijn de flexhaltes in Opstal Broekstraat, Meer en Wiesbeek in het aanbod opgenomen. Deze haltes worden niet door een reguliere bus bediend. In Lebbeke is de halte IJzerenwegstraat toegevoegd.
Vanuit Wichelen en Berlare kunnen gebruikers voortaan met de flex het station en het ASZ in Wetteren eenvoudig bereiken. Dit is een uitbreiding buiten de eigen vervoerregio. “Binnen de vervoerregioraad was het bekend dat Wetteren voor enkele aanpalende gemeenten van onze regio een belangrijke attractiepool was (vooral ASZ en station), maar haltes toevoegen buiten de grenzen van de vervoerregio werd niet gedragen door alle leden van de vervoerregioraad. De boodschap was om te starten binnen de grenzen van de vervoerregio en daarna te kijken voor bijsturingen. De opportuniteit doet zich nu voor en ondertussen is er ook een akkoord hierover binnen de vervoerregioraad”, zegt regiomanager Micheline Steen van De Lijn. “De software is ook aangepast zodat deze nieuwe haltes in het boekingssysteem, en binnen het budget van de vvr Aalst, opgenomen zijn. Naast de ASZ Campus en het station gaat het nog om acht extra flexhaltes. Het potentieel is wel te laag om een reguliere bus te laten rijden en er is uiteraard ook al de trein die eenzelfde traject aflegt. De taak van de flex is om mensen naar de hoogfrequente busverbinding te brengen.”
Het flexvervoer rijdt in de vervoerregio Aalst in de week van 05.30 tot 23.00 uur., op zaterdag van 08.00 uur. tot middernacht en op zondag van 09.00 tot 18.00 uur. De flexbus kan geboekt worden via de Hoppincentrale (Hoppin.be, 0800/12 2 12), via de Hoppin-app of de Hoppin-reisplanner op Hoppin.be. Met de Vlaamse ‘o.v.-toets’ krijgt de aanvrager direct zicht of de flexbus de beste oplossing is, of dat er voor zijn of haar specifieke verplaatsing reeds een reguliere bus beschikbaar is.
De Lijn maakte onlangs bekend dat ze vanaf januari 2025 in Vlaanderen ritten zou schrappen, omdat er onvoldoende chauffeurs en bussen zijn om de voorziene dienstverlening te behouden. In de elf gemeenten van vervoerregio Aalst zijn er geen wijzigingen in de verbindingen die aan de vervoerregio zijn toegewezen. Basisbereikbaarheid werd in twee fasen ingevoerd (juli 2023 en januari 2024) en blijft volledig van kracht zoals toen afgesproken binnen de vervoerregioraad.