Groen Fractieleider Lander Wantens is niet verrast door de slechte Aalsterse score. Deze meerderheid durft geen keuzes maken die de verkeersveiligheid ten goede komen . De halfslachtige invoering van het circulatieplan is daar helaas een tekenend bewijs van. De huidige meerderheid blijft kiezen voor file in de stad in plaats van verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het opnieuw invoeren van dubbele richting voor auto’s aan de Vaartstraat en en op de kaaien ondanks negatief advies van de eigen diensten en de Lijn. Het schrappen van de fiets en voetgangersbrug. Het uitblijven van een echte oplossing voor het onveilige Tereos kruispunt. Het gebrek aan maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen in de deelgemeenten. Uit recente gegevens opgevraagd in maart bleek ook dat het aantal fietsongevallen in Aalst nog nooit zo hoog was 128. Reden genoeg dus om maatregelen te nemen die de fietsveiligheid verbeteren in Aalst en zeker ook niet te vergeten de deelgemeenten.
daarnaast wijst Groen fractieleider op het gebrek aan handhaving. De zone 30, de tonnagebeperking, de fietsstraten positieve maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen maar door het gebrek aan handhaving en sensibilisatie helaas maatregelen die slechts beperkte betekenis hebben.
Deze legislatuur is echt een gemiste kans om van Aalst veilige en leefbare scholenstad te maken. Steden als Gent, Deinze en Kortrijk die wel maatregelen nemen mogen volgend jaar het internationale fietsconges ontvangen. Aalst daarentegen bengelt weer in de staart van het peloton. “Als Groen willen we dit veranderen verkeersveiligheid is een van de, zo niet de prioriteit voor Aalst de volgende legislatuur, zegt Lander Wantens.