Verjongingskuur voor één van oudste spoortunnels uit regio…

Spoorwegtunnel Overboelaere oudste in de streek Persregio DenderDe spoortunnel van Overboelare werd gebouwd op het einde van de 19e eeuw. In een race tegen de klok zal infrastructuur-beheerder Infrabel, van 1 juli tot 28 augustus 2016, de tunnel nog veiliger maken zodat die klaar is voor de toekomst. Een groot deel van de spoorinfrastructuur in en rond de tunnel wordt vernieuwd en gemoderniseerd. Op vrijdagavond 1 juli 2016, na de laatste trein, start infrastructuurbeheerder Infrabel met ingrijpende moderniseringswerken in en rond de spoortunnel van Overboelare, een deelgemeente van Geraardsbergen. Deze spoortunnel is een van de oudste in België en is toe aan een verjongingskuur. In 1841 startte men op de spoorlijn Geraardsbergen-Edingen (L123) met de bouw van de spoortunnel van Overboelare. 175 jaar later voegt Infrabel een nieuw hoofdstuk toe aan de rijke geschiedenis van deze ‘kranige heer’. Qua spoorveiligheid wordt de tunnel klaargemaakt voor de 21e eeuw. Zo worden onder meer spoorstaven, dwarsliggers en de bovenleiding vernieuwd. Dit is alvast een belangrijke stap voorwaarts voor de spoorveiligheid. Als alles volgens planning verloopt, zal Infrabel t.e.m. zondagmorgen 28 augustus (04.30 uur) werken. Tussenin kunnen er geen treinen rijden tussen Geraardsbergen en Viane-Moerbeke. Om de mobiliteit van de reizigers te garanderen, rijden er wel vervang-bussen.

Deze geplande werken zijn niet alleen goed voor de spoorveiligheid, ze dragen ook bij tot een nog betere organisatie van het treinverkeer. Dankzij de 2 nieuwe wissels zullen er voortaan meer mogelijkheden zijn om treinen te versporen. Tot nu toe rijden de treinen ter hoogte van de tunnel van Overboelare aan een snelheid van 40 km/u. Dat is een tijdelijke snelheidsbeperking. Na de werken wordt die snelheidsbeperking opgeheven en kunnen de treinen daar aan 90 km/u rijden. Goed nieuws voor de reizigers want dit kan de stiptheid gunstig beïnvloeden.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *