Veiligheidscel van Stad Aalst belicht over genomen maatregelen tijdens carnaval 2023…

De Veiligheidscel van Stad Aalst richtte vanavond het woord tot de pers, naar aanleiding van Aalst Carnaval 2023. Men gaat voor een veilig Aalst Carnaval 2023, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Op zondag 19, maandag 20 en dinsdag 21 februari viert Aalst eindelijk opnieuw een volwaardige Carnaval. 71 ingeschreven en nog eens een 200-tal losse groepen zorgen op zondag vanaf 13.00 uur voor een urenlange parade door onze stad. Op maandag doen ze dit nog eens fijntjes over. Alles wordt in het werk gesteld om Carnaval Aalst veilig te laten verlopen. Alle diensten zijn op alles goed voorbereid, door infrastructurele en politionele maatregelen. Er is een Bijzonder Nood en Interventieplan in voege en er is continu overleg tussen de bestuurlijke en politionele overheid.

Ook de Brandweer is uiteraard stand-by, dit van zondagochtend 7 uur tot woensdag 7 uur. Vier ziekenwagens staan klaar in de post Aalst (8 personen), naast een autopomp met vaste planning (6 personen) en een 1 bijkomend voertuig (2 personen). Naast de vast afgevaardigde in de Veiligheidscel worden er ook 1 vaste centralist (1 persoon), een wachtofficier van dienst (1 persoon) en een duikteam (2 duikers, 2 oppervlakte-assistenten en 1 bootsman) ingezet. In totaal gaat het dus om 24 personen. Bijkomend wordt de inzet van de brandweer gegarandeerd voor de volgende activiteiten: – Zondagstoet 19 februari 2023 van 13 uur tot +/- 20 uur; Vulplaats brandweer (2personen); Permanentie buiten noodplanningszone (8 personen); – Maandag- Prijsuitreiking: 20 februari 2023 Grote Markt en omgeving vanuit stadhuis (6 personen) – Dinsdag – Popverbranding: 21 februari 2023 van 19 tot 9 uur Grote Markt en omgeving vanuit stadhuis (6 personen) – extra tankwagen voorzien voor inzet in de feestzone van 19 tot 24 uur (3 personen).

Tijdens het verloop van Aalst Carnaval is doorlopend één medische post voorzien ter hoogte van de achterkoer stadhuis (Grote Markt) in een vaste structuur, bestaande uit 6 aan elkaar geschakelde containers. 7 ziekenwagens zijn er aanwezig. De medische post is bemand van zondagochtend, 6 uur, tot woensdagochtend 6 uur. Een hulppost, opgesteld in een gebouw ter hoogte van het Vredeplein, zal actief zijn tijdens de nacht vanwege het verhoogd potentieel risico. Op het Vredeplein is de hulppost bemand op zondag, maandag en dinsdag, telkens van 21 uur tot max. 6 uur ’s ochtends. De doelstelling van een medische post en een hulppost bestaat erin de meest optimale zorg te verlenen aan diegenen die er behoefte aan hebben. Dit kan gaan van kleine verzorgingen tot reanimatie van slachtoffers. In totaal zijn gedurende de hele carnavalsdriedaagse minimaal 38 hulpverleners van het Rode KruisVlaanderen in de medische post (verzorgings- en interventieploegen), aangevuld met één MUG-ploeg tijdens de stoeten op zondag, maandag en dinsdag, 9 verpleegkundigen en 1 arts.

Om de veiligheid tijdens Carnaval te garanderen, worden er overdag en ‘s nachts zowel agenten van de politiezone Aalst als politieagenten van omliggende zones en de federale politie ingezet. Zij zorgen er onder andere voor dat het parcours verkeersvrij wordt gemaakt, patrouilleren in de feestzone en zorgen ervoor dat de perimeters bij de stoet en popverbranding gerespecteerd worden. Zondag zet de politie 278 agenten in, maandag worden er 259 agenten ingezet, dinsdag 245 agenten en woensdag 26. Dat betekent dat de politie in totaal 808 shifts zal draaien om alles veilig te laten verlopen.

Ook tijdens deze carnaval gaan de WHISKY-ploegen op pad. Politieagenten voeren verkleed controles uit, dit om handelaars op te sporen die ondanks het verbod toch sterke drank verkopen aan minderjarigen én om corrigerend op te treden bij jongeren die in het bezit zijn van alcohol of dronken zijn. Ook de ouders worden verwittigd. De WHISKY-ploegen leggen de focus op verschillende aandachtspunten: • Alcoholgebruik door minderjarigen • Verkoop of schenken van alcoholische dranken aan minderjarigen (controles gericht naar nachtwinkels en horecazaken) • Drugsbezit en- gebruik door minderjarigen en meerderjarigen • Inbreuken omschreven door de GAS (gemeentelijke administratieve sanctie): • uitgesproken gevallen van wildplassen • opzettelijke beschadigingen en graffiti • opzettelijke slagen en verwondingen • feitelijkheden of lichte gewelddaden • inbreuken nachtwinkels: niet naleven openingsuren, schenken en consumptie van alcoholische dranken in nachtwinkels, buiten de toegelaten uren binnen de feestzone dranken aanbieden in glazen recipiënten. • Controle naar de wetgeving op de private veiligheid.

Als de whiskyploegen iemand betrappen met drugs, werken zij voornamelijk met onmiddellijke minnelijke schikkingen (OMS). Dit wil zeggen dat personen die betrapt worden op bezit of gebruik van drugs het voorstel zullen krijgen om onmiddellijk een boete te betalen. Alle verdere info is te bekomen op de website van de stad Aalst.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *