Halfweg deze week vond in Emotia te Erpe-Mere de voorstelling of info-markt plaats voor de komende werken op de Grote Steenweg/Gentsesteenweg of N9 tussen Oordegem en de vijfhuizen Aalst. Veel wat nieuwsgierigen maar vooral bewoners uit Erpe-Mere kwamen een kijkje nemen hoe precies de nieuwe N9 er met een aantal jaren zal uitzien. Vooral de N9 zal op het grondgebied Erpe-Mere zal een grote en enorme verandering kennen. Zo kan bij het binnenrijden van Erpe-Mere ofwel van richting Gent als richting Aalst er maar twee rijstroken meer zijn en verdwijnen alle parkeerplaatsen voor woningen die in bezit zijn van een eigen garage. Bewoners die geen garage beschikbaar hebben zullen voor hun woonst nog een parkeerplaats kunnen krijgen. Hier en daar zal nog een parkeerplaats te vinden zijn maar deze zouden enkel en alleen mogen gebruikt worden voor vrachtwagens. Ook de oude en zieke bomen zullen verwijderen en worden vervangen door nieuwe boompjes. Schepen van Openbare Werken Marleen Lambrecht (CD&V) kreeg al heel wat vragen van misnoegde bewoners die ongenoegden uiten over de plannen. Schepen Lambrecht beloofde al hun vragen voor te leggen aan het Agentschap Wegen en Verkeer maar kon niet garanderen dat het Agentschap Wegen en Verkeer al de vragen positief zou onthalen aangezien het Agentschap de werken uitvoerd en niet de gemeente Erpe-Mere.
De N9 is een belangrijke verbindingsweg tussen Aalst en Gent. Een deel van de weg is al vernieuwd, maar het stuk tussen de bebouwde kom van Oordegem en het kruispunt Vijfhuizen in Aalst nog niet. Met dit project komt daar verandering in. Het Agentschap Wegen en Verkeer slaat hiervoor de handen in elkaar met de gemeenten Erpe-Mere, Sint-Lievens-Houtem en Lede. We maken de weg veiliger voor fietsers en focussen op een verbeterde leefbaarheid voor de omgeving. Werken ten vroegste vanaf 2025. Als alles vlot verloopt, zullen de werken ten vroegste eind 2025 uitgevoerd worden. Dat is dus nog toekomstmuziek. Vooraleer het zo ver is, moeten er nog heel wat stappen doorlopen worden.
Verbeterde fietsinfrastructuur. In de toekomst komen er aan beide kanten van de weg vrijliggende fietspaden van 1,75 meter breed. Waar auto’s 70 km/uur rijden, is er een groene tussenstrook. Bij 50 km/uur is er een borduur en schrikstrook. Ter hoogte van Sport Vlaanderen komt er een dubbelrichtingsfietspad, zodat fietsers vanuit Papegem, Lede en Impe de N9 niet moeten oversteken om aan het sportcentrum te geraken. Waar nodig komt er een middeneiland, zodat fietsers en voetgangers in twee stappen kunnen oversteken. Het verkeer wordt bovendien ook afgeremd door de asverschuiving die het middeneiland met zich meebrengt.
Aangepaste wegindeling. In de toekomst zijn er twee rijstroken: één in elke richting. De derde middenrijstrook verdwijnt dus op de meeste plekken. Zo maken we ruimte voor een breder fietspad en groene zijbermen. De resterende extra ruimte wordt flexibel ingezet, afhankelijk van wat er nodig is: Als strook tussen fietspad en rijbaan (vooral als groene bufferstrook, maar waar nodig ook als parkeerstrook). Als een korte middenstrook bij kruispunten (afslagstroken voor linksafslaand verkeer) en bushaltes (oversteekplaats voor voetgangers en fietsers). Ook de 6 bushaltes in de projectzone pakken we aan: we richten ze zo in dat ze toegankelijk en comfortabel zijn voor iedereen.
Meer groen. De kenmerkende bomenrij langs de steenweg blijft grotendeels behouden. Waar mogelijk vervolledigen we ze. Daarvoor planten we extra bomen bij. Bomen zijn niet alleen goed voor de natuur maar zorgen ook voor een minder open wegbeeld, waardoor chauffeurs minder de neiging hebben om te snel te rijden. Anderzijds worden er ook bomen gerooid. Er is onderzoek gedaan naar de staat van de bomen. Bomen die ziek zijn, gaan er sowieso uit. Daarnaast verdwijnen er nog enkele bomen in het kader van de werken. In totaliteit komen er meer bomen bij dan er verdwijnen.
Evenwichtige waterhuishouding. Aquafin en Farys maken van de werken gebruik om een gescheiden riolering aan te leggen. Dat is goed voor het milieu want zo scheiden we huishoudelijk afvalwater, afkomstig van bijvoorbeeld wasmachines of douches, van regenwater. We leggen 4 bufferbekkens aan. Zo’n bufferbekken vangt bij hevige regen het overtollige water op, buffert dit en zorgt voor een vertraagde indringing in de bodem.
Parkeren en inritten. De parkeerstrook langs de N9 blijft behouden waar nodig, maar wordt veel minder lang. Uit tellingen blijkt dat het parkeeraanbod niet aansluit bij de behoefte: er zijn te veel parkeerplaatsen. Dat is ruimte die we beter willen inzetten: in de plaats komt er groen. Op verschillende plekken zijn er te brede, onregelmatige inritten naar huizen en bedrijven. Dat is gevaarlijk omdat er zo meer mogelijke conflictpunten met fietsers zijn. Wegen en Verkeer zal alle inritten evalueren en neemt waar nodig contact op met de betrokken eigenaars.
Werken ten vroegste eind 2025. Als alles vlot verloopt, starten de werken ten vroegste eind 2025. Dat is dus nog toekomstmuziek. Vooraleer het zover is, moeten er nog heel wat stappen doorlopen worden. Onderstaande timing is onder voorbehoud van een vlot verloop en kan nog veranderen. De meest recente timing vindt u steeds op deze pagina.
Zomer 2023: een ontwerp goedgekeurd door alle partners. Voorjaar 2024: verwervingsgesprekken. Op sommige plekken is er ruimte nodig die vandaag privaat eigendom is. De betrokken eigenaars worden hierover individueel gecontacteerd.
Najaar 2024: aanvraag omgevingsvergunning
2025: aanbesteding aannemer fase 1
2025-2026: uitvoering werken fase 1
2027: aanbesteding aannemer fase 2
Nadien: uitvoering werken fase 2
(Foto: GC)