In Aalst werd bij de invoering van het circulatieplan beslist om het verkeer in de Vaartstraat allemaal in dezelfde richting te sturen, met uitzondering van het verkeer dat uit de ondergrondse parking van De Post-site kwam. Nu komt daar weer verandering in. Schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) liet op de gemeenteraad weten dat men wanneer men uit de richting van de Graanmarkt komt, terug mag rechts afslaan richting Sint-Annabrug en Rechteroever. Het is wel niet toegelaten om wanneer men vanuit de Albert Liènartstraat komt, om links af te slaan richting Sint-Annabrug. Hiermee tracht men de drukte vanuit de Sint-Annabrug richting Esplanadeplein in te perken. Al het verkeer in dezelfde richting sturen brengt teveel verkeersopstopping met zich mee, en is geen goed plan wanneer men de Kyoto normen wil halen.
Intussen is oppositiepartij Groen niet te spreken over het afzwakken van het circulatieplan. Integendeel met de 2-richting in de Vaartstraat wordt het circulatieplan verder afgezwakt. Dit terwijl er net extra maatregelen zijn in de Geraardsbergsestraat, de kaaien, maar ook in de deelgemeenten waar zich nog steeds grote mobiliteit uitdagingen stellen en het bij loze beloftes blijft. Uit De evaluatie blijkt dat er nog extra maatregelen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo is er in de Geraardsbergsestraat een sterke toename van de snelheid van het autoverkeer. Dit in een straat met zeer veel fietsverkeer (dagen met meer dan 2000 fietsers/dag), het bevestigd de nood om hiervan een fietsstraat te maken. Vanuit Groen werd de vraag reeds eerder hersteld en we herhalen deze en vragen met aandrang om van deze straat een fietsstraat te maken.
Ook aan de kaaien is er nood aan extra maatregelen en vragen we met Groen om opnieuw een richting in te voeren zoals bij aanval van het plan. Met Groen hebben we sterk geprotesteerd tegen de herinvoering van 2-richting. De evaluatie toont hier een sterke toename van het autoverkeer, Fritz De Wolfkaai (+39%), Leo Gheeraerdtslaan (+35%). De cijfers bevestigen dat hier maatregelen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verhogen. Ook over de heraanleg waarvan eerder sprake blijft het muisstil. De volledige ontwikkeling van de kaaien lijkt zo uit te draaien op een sisser, een gemiste kans voor Aalst.
De vraag stelt zich ook wie allemaal betrokken wordt bij deze evaluatie stelt Groen. Worden alle adviesraden en belangengroepen betrokken of blijft de participatie weer minimaal. Want het gebrek aan inspraak en participatie heeft er voor gezorgd dat het draagvlak voor de vaak terechte maatregelen zeer minimaal is.
Tot slot is Groen ook niet te spreken over de communicatie dat een deel van de Vaartstraat opnieuw 2-richting zou worden. Deze maatregel leidt tot niets, zal enkel zorgen voor meer sluipverkeer en onveiligheid voor de fietsers en is onmogelijk te handhaven. Het circulatieplan met zeer veel goede bedoelingen en intenties lijkt zo een maat voor niets te worden, aldus Groen fractieleider Lander Wantens.