Unizo ‘de Unie van Zelfstandige Ondernemers’ denkt aan zijn leden, en deelt gratis stickers uit aan alle zelfstandige handelaars om de social distancing te kunnen laten respecteren bij hun klanten. ‘Social distancing’ is een maatregel om de verspreiding van een ziekte te voorkomen, door het mijden van openbare gelegenheden en het afstand houden van anderen in het algemeen. Er is (nog) geen geijkte Nederlandse term voor. Mogelijke omschrijvingen zijn: sociale afstand (een letterlijke vertaling). “Je brengt de stickers op de vloer van een winkel, showroom, wachtruimte of andere publieke plaatsen aan”, zegt voorzitter Freek Van Neck van Unizo Aalst. “Er is een aanbod voor handelaars, KMO’s, diensten en vrije beroepen. Je garandeert ‘social distancing’ met de vloerstickers en je creëert zo een veilige plaats.”
Twee van de stickers bevatten een ludieke tekst in het Aalsters: “In moeilijke tijden is humor belangrijk”, vervolgt Freek Van Neck, “daarom dat we ervoor geopteerd hebben om twee van de stickers een prettig gestoorde boodschap mee te geven. Persoonlijk is de ‘Op aanen Bol kameroot of Dozje werd kood” mijn favoriet’”.
“Bestellen doe je op de facebookpagina van Unizo Aalst”, besluit Freek Van Neck. “De bollen zijn al beschikbaar en we versturen ze per post of leveren ze persoonlijk af. Het aanbod geldt voor alle ondernemers, lid van Unizo of niet en dit tot zolang de voorraad strekt.”