Uitstel van treinaanbod NMBS krijgt weerwerk door Vooruit…

Vooruit Aalst verzet zich tegen het uitstel van de uitbreiding van het treinaanbod door de NMBS dat ook de Aalsterse pendelaars treft. Uit een interne nota blijkt dat de spoorwegmaatschappij haar ambitieuze vervoersplannen wil terugschroeven door een tekort aan treinbestuurders en treinbegeleiders. Dit uitstel wordt morgen besproken tijdens de raad van bestuur van de NMBS. Hoelang het uitstel precies zal duren, is nog onduidelijk, maar de gevolgen voor de reizigers zijn nu al voelbaar. In Aalst worden volgende treinverbindingen getroffen: De S4-trein tussen Aalst en Brussel Luxemburg zal niet meer in het weekend rijden. De geplande verhoging van de frequentie op de S6-lijn Edingen-Denderleeuw vanaf juni 2025 gaat niet door. De halfuurdienst op de lijn Aalst-Brussel-Louvain-la-Neuve en op de lijn Halle-Vilvoorde zal eveneens niet in juni 2025 worden ingevoerd.

Volgens de NMBS zijn er twee belangrijke problemen: een tekort aan personeel en vertraging bij de levering van nieuwe treinen. Vooruit Aalst ziet dit echter niet als een excuus om het meerjarenplan van de NMBS uit te stellen. “Goed openbaar vervoer is essentieel om de aanhoudende verkeersdrukte en files aan te pakken,” zegt parlementslid Anja Vanrobaeys. 

“Het heeft weinig zin om extra treinen te plannen als er geen personeel is om ze te laten rijden. Reizigers hebben niets aan afgeschafte treinen. Vooruit blijft wel pleiten voor een ambitieus spoorbeleid. Uitstel mag geen afstel worden. Meer en stiptere treinverbindingen zijn onmisbaar om de huidige verkeerschaos en de kosten die daarmee gepaard gaan, te verminderen. Dit is een cruciale hefboom voor de mobiliteit in ons land,” vervolgt Vanrobaeys. In het parlement zal Vooruit het NMBS-management hierover stevig aan de tand voelen.

“Als pendelstad verdient Aalst betere verbindingen”, vindt ook gemeenteraadslid en pendelaar Sam Van de Putte. “Onze stad groeit en heeft méér, niet minder treinen nodig. Wat heb je aan een vernieuwd station als er steeds minder treinen stoppen? Het zou goed zijn als de stad onze oproep ondersteunt” vindt Sam.

“We roepen de NMBS op om de eerder aangekondigde plannen te realiseren en zich in te zetten voor een efficiënter en stipter spoorwegnetwerk dat de groeiende mobiliteitsbehoeften van steden zoals Aalst ondersteunt” besluit lijsttrekker Ann Van de Steen.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *