Infrabel voerde gisteren en vandaag de laatste bijzondere werken uit voor de ingebruikname van 2 nieuwe sporen tussen Brussel en Denderleeuw, men legde dit weekend de laatste hand aan het nieuwe 15 km lange spoor tussen Anderlecht en Sint-Katharina-Lombeek. De realisatie van de spooraansluitingen vormen hierbij het spectaculaire sluitstuk. Vanaf maandagochtend 18 januari wordt het eerste spoor richting Brussel in gebruik genomen voor het treinverkeer. Maandag 25 januari is het de beurt aan het tweede spoor richting Denderleeuw. De spoorwerken passen in de stapsgewijze uitbreiding van de spoorlijn Brussel – Denderleeuw (Lijn 50A) van 2 naar 4 sporen en zijn een onderdeel van het Gewestelijk ExpresNet. Unieke bouw van 2 nieuwe sporen langs drukste spoorlijn van België. Vanaf maandag 18 januari in de vroege ochtend kunnen de reizigers gebruik maken van het 1ste nieuwe spoor “B” tussen Brussel (Anderlecht) en Denderleeuw (Sint-Katharina-Lombeek). In april 2008 is Infrabel gestart met de werken aan de “nieuwe spoorlijn 50C” in het kader van de uitbreiding van de spoorcapaciteit op de lijn 50A. Het betreft werken die deel uitmaken van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) om per spoor de mobiliteit van en naar de hoofdstad progressief verder te optimaliseren.
Uniek voor dit project is dat er al die jaren werd gewerkt aan gloednieuwe spoor-infrastructuur terwijl de twee middenste sporen steeds in dienst zijn gebleven. De grote uitdaging was dat te midden van deze werken de treinen op de drukste spoorverbinding van ons land (Brussel – Gent – Kust) moesten kunnen blijven rijden. Dagelijks passeren er op de spoorlijn Brussel – Denderleeuw (heen en terug) ongeveer 275 treinen en tijdens de spitsuren kan dit oplopen tot liefst 25 treinen per uur.
Dit weekend en komend weekend vonden- en vinden de laatste spoor-, sein- en bovenleidingswerken plaats aan de twee nieuwe buitenste sporen (één links en één rechts van de twee huidige sporen) op het traject tussen de spoorvertakkingen van Anderlecht en Lombeek. Sinds vrijdagavond 20.00 uur tot morgenvroeg 04.00 uur, werken de spoorploegen onafgebroken 56 uren om de cruciale verbinding te maken tussen de twee nieuwe sporen van de lijn 50C én de bestaande sporen van de lijn 50A. Het wordt een ware race tegen de tijd om alles minitieus af te werken: een staaltje van technisch vakmanschap en van een perfecte organisatie. Tijdens de twee ‘marathonwerkweekends’ zijn er telkens ongeveer 115 mensen actief aanwezig op het terrein. De laatste afwerkingen gebeuren onder meer aan boord van enkele 200 meter lange werktreinen. Aansluitend worden de laatste controles en testen uitgevoerd onder supervisie van TUC RAIL, het studiebureau voor de spoortechnologie van Infrabel. Tijdens het weekend van 23-24 januari staan soortgelijke werken op het programma waarna de reizigers vanaf maandagochtend 25 januari ook over het nieuwe spoor “A” richting Denderleeuw zullen kunnen rijden.
Het treinverkeer van de hoofdlijn Brussel – Denderleeuw (Lijn 50A) werd dit weekend, maar ook volgend weekend in beide richtingen omgeleid via het westelijk ringspoor Brussel-Zuid – Jette (Lijn 28) en de spoorlijn Jette – Denderleeuw (Lijn 50). De reizigers moeten dan rekening houden met een extra reistijd van 5 tot 10 minuten richting Brussel en van 5 minuten richting Gent/Kust.