Het einde van de zomervakantie is in zicht en een nieuw schooljaar staat voor de deur. De Lijn is zich momenteel volop aan het voorbereiden om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen. Op 1 juli trad namelijk de eerste fase van Hoppin in werking, waarmee Vlaanderen inzet op een efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer. De Lijn biedt nu met een reeks handige tips en praktische info een helpende hand om de overgang zo naadloos mogelijk te laten verlopen. Deze tips zullen reizigers in staat stellen om hun trajecten op voorhand te plannen om de overgang naar het nieuwe schooljaar zo soepel mogelijk te laten verlopen. De Lijn roept bij aanvang van het nieuwe schooljaar ook op tot meer respect op haar bussen en trams. Dit zowel naar andere reizigers toe maar zeker naar haar medewerkers. De veiligheid van iedereen staat voor de vervoersmaatschappij centraal op haar voertuigen. Agressie wordt niet getolereerd.
Uit ervaring blijkt dat het ongeveer een maand duurt voordat De Lijn een goed beeld heeft van de drukte op alle routes. Dit komt door verschillende redenen: In de eerste week brengen ouders hun kinderen vaak met de auto naar school. Als het in september mooi weer is, kiezen veel mensen om te fietsen en nemen ze de bus pas als het weer slechter wordt, wat zeker positief is. Scholen kunnen nog wijzigingen doorvoeren in hun planning.
Studenten van het hoger onderwijs beginnen meestal pas eind september.
De Lijn krijgt op verschillende manieren terugkoppelingen: via meldingen van chauffeurs en controleurs, verzamelde gegevens via de abonnementsscans, en reacties van klanten. Als er een probleem is, zoekt De Lijn naar oplossingen. Zo kunnen er bijvoorbeeld langere bussen worden ingezet, chauffeurs en voertuigen verplaatst worden van rustigere naar drukke routes, of de dienstregeling aangepast worden zodat deze beter aansluit op trein- en schooltijden.