Het project ‘Kwieke Molens’ is een initiatief van Erfgoedcel Denderland. De erfgoedcel kan hierbij rekenen op de steun van de Odisee hogeschool uit Aalst. Studenten van het derde jaar uit de bacheloropleiding Lager onderwijs ondersteunen de Erfgoedcel door het uitwerken van educatieve pakketten. Met dit project wil men het molenerfgoed onder de aandacht brengen. Kenmerkend in het landschap en toch vaak onbekend maken water- en windmolens deel uit van ons cultureel erfgoed. Verschillende activiteiten en publieksmomenten worden voorzien. Naast de educatieve pakketten die de hogeschoolstudenten uitwerken, komt er ook een toeristische brochure, een promotiefilm, financiële ondersteuning en de promotie van de bestaande opleiding voor molenaars en molengidsen. “Niet Nederland, maar Vlaanderen verdient het land van de molens genoemd te worden”, zegt Walter Van den Branden, conservator van het Molencentrum Mola. “Het waren immers Vlaamse emigranten die in de zestiende en zeventiende eeuw de Nederlanders molentechnieken bijbrachten. Ze hebben verzekerd dat onze Noorderburen droge voeten hebben”.
Molens zijn voor de lagere school een dankbaar onderwerp. Emma Roelandt, student Lager onderwijs: “We organiseren onder andere een rondleiding in de Fauconniersmolen in Oordegem voor kinderen van de derde graad van het lager onderwijs. Deze opdracht kadert in het vak Wereldoriëntatie, maar we zorgen er wel voor dat we vakoverschrijdend te werk gaan. Ik voelde me meteen geroepen om rond deze molen een educatief pakket uit te werken. Het is een dankbaar onderwerp en je kan er iets tof van maken voor de leerlingen waarbij ze veel kunnen ontdekken. Ik wil leerkracht worden om kinderen zich te zien ontplooien en ze veel dingen bij te leren. Werken rond een molen is hiervoor een uitstekende gelegenheid”.
Shari Van der Straeten is ook studente Lager onderwijs: “We werken met QR-codes zodat leerlingen met smartphones en tablets de verschillende onderdelen en functies van de molen kunnen ontdekken. We leren hen ook wat de verschillende stappen zijn van graan tot brood, we leren hen de windsnelheid meten, zelf een molen bouwen, enz. We wisten zelf weinig over de werking van molens of van het molenaarsberoep. Maar we kregen een uitgebreide rondleiding door molenaar Guido van de Fauconniersmolen. We waren door zijn uitleg zeer geboeid. Dankzij de opgedane informatie waren we in staat om een educatief pakket uit te werken. Ik doe het heel graag, ik zou nu zelfs molenaar of molengids willen worden!”, lacht Shari nog.
De erfgoedcel kan rekenen op de medewerking van heel wat partners. Als copromotor zorgt Mola, met jarenlang opgebouwde expertise, voor heel wat meerwaarden. Ook hogeschool Odisee en Toerisme Scheldeland dragen inhoudelijk aan dit project bij. Het project kan ook rekenen op de bereidwillige medewerking van de gemeentes Ninove, Erpe-Mere en Lede en de particuliere eigenaars van de molens. Het project Kwieke Molens, dat loopt tot oktober 2017, zet behalve de Fauconniersmolen, ook de Kruiskooutermolen in Mere, de Fonteintjesmolen in Meerbeke, de Wildermolen in Appelterre-Eichem, de Molen ter Zeven Wegen in Denderwindeke en de molen te Rullegem in de kijker.