Studenten Odisee helpen speculoosfabrikant exporteren…

President Macron is nog maar net weg uit België van zijn bezoek waarbij onder andere de economische samenwerking tussen ons land en Frankrijk op de agenda stond. Laatstejaarsstudenten Marketing van Odisee hogeschool in Aalst creëerden vanuit de resultaten van een marktonderzoek een strategie voor speculoosfabrikant La Confiance uit Dendermonde. Deze speculoosfabrikant won vorig jaar de ‘superior taste award’ uitgereikt door de beste chefs uit de hele wereld. Ook Jeroen Meus gebruikte onlangs de specoloos  in een van zijn recepten. De studenten gingen onder andere naar Rijsel om de Franse markt van binnenuit te ervaren.

Oud recept uit 1920 krijgt nieuw leven. La Confiance contacteerde de hogeschool omdat men, naast hun aanwezigheid in België, hun markt wil uitbreiden naar Frankrijk. Het recept voor de speculooskoekjes dateert uit 1920 en werd vorig jaar nieuw leven ingeblazen. Ze wonnen  er onmiddellijk een prestigieuze award mee en plannen hun product nu nog verderinternationaal op de markt brengen. “Toen kwam men bij ons terecht”, zegt Rani De Schryver, studente Bedrijfsmanagement aan Odisee, “al tijdens de eerste presentatie in het bedrijf, kwamen we in aanraking met hun merk dat staat voor  smaak, transparantie en vertrouwen. Dat zijn merkwaarden die we als student wel waarderen. Vooral die transparantie vonden we fijn: je weet als consument exact uit welk land de ingrediënten komen en welke boeren die aanleveren”.

“Vooraleer we ons op nieuwe markten begeven, wensen wij eerst een grondig marktonderzoek te doen en te peilen naar consumenteninteresse. De samenwerking met Odisee  kan ons hierbij helpen en tot op heden zijn wij enthousiast over de positieve en professionele samenwerking met deze hogeschool en we kijken dan ook met belangstelling uit naar de resultaten van het onderzoek van de laastejaarsstudenten”, zegt Patrick Hautphenne, chief biscuits officer van La Confiance.

Flanders Investment and Trade en Chambre de Commerce Franco-Belge. De studenten hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een bedrijfsanalyse van La Confiance, een marktanalyse van de Franse markt, een SWOT-analyse (sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen) van het product, ze zijn in het Frans enquêtes gaan afnemen  in Rijsel en bezochten de lokale distributie. De studenten kregen ook uitleg van Flanders Investment and Trade en de Chambre de Commerce Franco-Belge: “We kregen van specialisten te horen wat de hindernissen zijn op de Franse markt en welke de do’s en de don’ts zijn om een nieuw product te lanceren in Frankrijk. Met al die informatie hebben we met de studenten een strategie uitgewerkt. We stellen nu donderdag ons plan voor aan de directie van La Confiance en we kijken al uit naar hun reactie”, zegt Lennerd Kevelaerts, die meewerkte aan het project.

‘Over de grenzen heen kijken’ in het vak internationale marketing. Geert De Backer is docent aan Odisee en begeleidde het project: “Dit is een dankbaar project dat de studenten op een praktische  manier onderdompelt in de internationale zakenwereld Als je aan internationale marketing wilt doen moet je sowieso over de grenzen heen kijken. La Confiance is een kleine KMO en wil van haar introductie op de Franse markt een succes maken. In het vak internationale marketing werken we telkens met echte bedrijven. Een bedrijf dat producten wil exporteren naar het buitenland, mag altijd bij ons aankloppen. Dan kijken we hoe we dat kunnen ondersteunen”, aldus nog Geert De Backer.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Economie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *