De Aalsterse schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (LijstA) vraagt de medewerking van de NMBS en Infrabel in de strijd tegen fietsdiefstallen. Uit recente cijfers blijkt dat in Aalst jaarlijks meer dan 300 fietsen gestolen worden. De meeste diefstallen vinden plaats in de buurt van het station. Vreemd genoeg is de overdekte fietsenstalling mét bewakingscamera van NMBS het favoriete werkterrein van fietsendieven. Schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (lijstA) betreurt dat infrastructuurbeheerder Infrabel, die deze parking beheert, niet meer inspanningen doet om mee te werken aan de pogingen van Stad en politie om deze diefstallen tegen te gaan. Vorig jaar werden er maar liefst 396 fietsen gestolen op Aalsters grondgebied. Ongeveer 20% daarvan in de ruime omgeving van het station. Uitschieter in de stationsbuurt is de fietsenstalling van NMBS – nochtans uitgerust met camerabewaking.
De lokale politie doet haar best om fietsendieven op te sporen, maar ondervindt heel wat moeilijkheden bij het opvragen van camerabeelden. “Om deze te beelden te kunnen gebruiken, moet er een medewerker van de lokale politie naar Brussel met een USB-stick om de beelden ter plaatse over te zetten en deze terug meenemen naar Aalst, waar ze geanalyseerd kunnen worden. Pure Kafka, echt niet meer van deze tijd,” vindt schepen Casaer. Omwille van het ontbreken van een Koninklijk Besluit dat aanpassingen voorziet aan de regelgeving inzake privacy en camerabewaking, is het onmogelijk om politiezones in real time toegang te geven tot de bewakingscamera’s. “Als we meer mensen op de fiets willen krijgen, is het bestrijden van diefstal van even groot belang als het inrichten van fietsinfrastructuur. Ik heb Infrabel gevraagd meteen met een oplossing voor de dag te komen, zodat onze politiemensen op zijn minst achter de daders aan kunnen gaan.“
Schepen Casaer wil volgende legislatuur sowieso meer werken maken van veilige fietsenstallingen. Zo lanceerde hij onlangs nog het plan om ook op de binnenkoer van het oude stadhuis een overdekte én bewaakte fietsenstalling te integreren. Zo kan iedereen die het centrum per fiets bezoekt, zijn fiets met een gerust hart stallen. “Ook op andere locaties, zowel in de binnenstad als in de deelgemeenten is er voldoende ‘lege ruimte’ voor handen in bijvoorbeeld leegstaande panden, om een veilige, overdekte buurtparking voor fietsen aan te leggen,” zo besluit de schepen van mobiliteit.