Het recente vervoerplan van De Lijn oogstte van uit de lokale politiek applaus. De Vervoerregioraad Aalst zegt in dit plan veel geïnvesteerd te hebben. Belangrijk om weten is dat de Vervoerregioraad Aalst door de lokale politiek, ook die van Erpe-Mere, wordt aangestuurd. Over vele zaken zal – hopelijk – nagedacht zijn, zeker niet over alles! We nemen de Dorpsstraat in Erpe-Mere (deelgemeente Erpe) als voorbeeld. Dagelijks rijden er 164 bussen door de deze straat (149 in de vakantieperiode). Wanneer we merken dat de meeste van deze bussen leeg of nagenoeg leeg voorbijrijden en enkel tijdens de spits een zekere bezetting hebben, kan men zich toch wel ernstige vragen stellen bij de besteding van overheidsgeld in tijden van budgettaire krapte.
Het gaat hem hier absoluut niet alleen om het financiële aspect! De bewoners van de Dorpsstraat zijn de slachtoffers, vermoedelijk ook de bewoners van meerdere straten in deelgemeente Mere; zij worden geconfronteerd met onveilige situaties in de straat, met een denderend geluid, soms met trillingen, gedurende de volledige dag. “We mogen ook de negatieve gezondheidsimpact niet vergeten door de uitlaatgassen van de dieselmotoren van de autobussen”, zegt Stefanie De Nul, ondervoorzitter STERK!.
Bij herhaling werd ook het kabinet van de Vlaamse minister van mobiliteit gecontacteerd, maar ook hier wordt de zwarte piet doorgeschoven naar het lokale niveau! Openbaar vervoer past in de opmaak van hedendaagse mobiliteitsplannen, zolang het goed georganiseerd, efficiënt, duurzaam en ecologisch verantwoord is. Een kwaliteitsvolle evaluatie is dringend aan de orde zodat de overkill in het aantal lijnbussen gereduceerd wordt tot een ecologisch aanvaardbaar en efficiënt georganiseerd aanbod.
In de ochtend van 22 juli 2024 hebben we de bezetting geteld van 19 autobussen “De Lijn” en kwamen in totaal tot 17 reizigers!! Merkwaardig ook het passeren van lijn 257 “Bornem” zegt Dirk Janssens, voorzitter van STERK! Erpe-Mere. Het recente vervoerplan van De Lijn oogstte van uit de lokale politiek applaus. De Vervoerregioraad Aalst zegt in dit plan veel geïnvesteerd te hebben. Belangrijk om weten is dat de Vervoerregioraad Aalst door de lokale politiek, ook die van Erpe-Mere, wordt aangestuurd.
Over vele zaken zal – hopelijk – nagedacht zijn, zeker niet over alles! We nemen de Dorpsstraat in Erpe-Mere (deelgemeente Erpe) als voorbeeld. Dagelijks rijden er 164 bussen door de deze straat (149 in de vakantieperiode). Wanneer we merken dat de meeste van deze bussen leeg of nagenoeg leeg voorbijrijden en enkel tijdens de spits een zekere bezetting hebben, kan men zich toch wel ernstige vragen stellen bij de besteding van overheidsgeld in tijden van budgettaire krapte. Het gaat hem hier absoluut niet alleen om het financiële aspect! De bewoners van de Dorpsstraat zijn de slachtoffers, vermoedelijk ook de bewoners van meerdere straten in deelgemeente Mere; zij worden geconfronteerd met onveilige situaties in de straat, met een denderend geluid, soms met trillingen, gedurende de volledige dag. We mogen ook de negatieve gezondheidsimpact niet vergeten door de uitlaatgassen van de dieselmotoren van de autobussen.
Bij herhaling werd ook het kabinet van de Vlaamse minister van mobiliteit gecontacteerd, maar ook hier wordt de zwarte piet doorgeschoven naar het lokale niveau! Openbaar vervoer past in de opmaak van hedendaagse mobiliteitsplannen, zolang het goed georganiseerd, efficiënt, duurzaam en ecologisch verantwoord is. Een kwaliteitsvolle evaluatie is dringend aan de orde zodat de overkill in het aantal lijnbussen gereduceerd wordt tot een ecologisch aanvaardbaar en efficiënt georganiseerd aanbod.
In de ochtend van 22 juli 2024 hebben we de bezetting geteld van 19 autobussen “De Lijn” en kwamen in totaal tot 17 reizigers!! “Merkwaardig ook het passeren van lijn 257 “Bornem”, laat Dirk Janssens weten.
(Foto: DJ)