Stationsomgeving Denderleeuw scoort goed op veiligheid…

Burgemeester Denderleeuw en Samenwerkingsverband stationsomgeving Persregio DenderDe gemeente Denderleeuw en het samenwerkingsverband stationsomgeving dat sinds 2008 bestaat, liet het zogezegde onveiligheidsgevoel onderzoeken en presenteert acties. De stationsomgeving kampt al enige tijd met een onveiligheids-gevoel. Een objectieve analyse van de cijfers door de federale politie toont echter aan dat de stationsomgeving Denderleeuw in vergelijking met andere grote stations één van de veiligste buurten is. Het samenwerkings-verband met de lokale en federale politie, parket, gemeente Denderleeuw en NMBS blijft dan ook verder inzetten op acties om de stationsbuurt veilig en aangenaam te houden. Zowel het aangegeven slachtofferschap als het aantal gepleegde en aangegeven feiten tonen aan dat er geen rationele argumenten zijn die de vertolkte onveiligheid in alle objectiviteit kan aantonen. Er leeft dus een subjectief onveiligheidsgevoel in de stationsomgeving van Denderleeuw.

Voor de Politiezone Denderleeuw-Haaltert het sein om te laten onderzoeken waar dit gevoel vandaan komt. Temeer omdat de mensen die dit gevoel vertolken vaak zelf geen slachtoffer zijn in de eerste orde. Aan de directeur-coördinator van de federale politie Oost-Vlaanderen werd gevraagd om een onafhankelijke en objectieve, doch brede analyse te maken van de criminaliteit in en aan het station en deze eveneens te gaan vergelijken met andere gelijkaardige grote stations als Aalst, Sint-Niklaas en Gent-Sint-Pieters.

De beleidscel van de federale politie Oost-Vlaanderen heeft het criminaliteits- en overlastbeleid in en rond het station Denderleeuw grondig onderzocht van 01/01/2013 tot en met 31/03/2017. Deze analyse over een tijdspanne van meer dan vier jaar geeft een duidelijk beeld van de overlast en criminaliteit in en rond het station. De criminaliteit in en rond het station is in de loop van bestudeerde jaren licht gestegen van 243 naar 289 vastgestelde inbreuken. Ondanks dat het station Denderleeuw na Gent-Sint-Pieters het hoogste aantal reizigers telt in Oost-Vlaanderen, is er in Denderleeuw de minste criminaliteit van de vier bestudeerde stations. De criminaliteit is bovendien vaak voor meer dan de helft gelinkt aan de omgeving van het station en niet aan het station zelf. Dit houdt in dat mocht het station er niet zijn, de criminaliteit voor meer dan de helft identiek zou blijven. In deze cijfers zitten immers ook alle andere feiten op het stationsplein, waaronder vele feiten gekoppeld aan de aanwezige drankgelegenheden. Dit is echter meer gebonden aan de stationsbuurt dan aan de eigenlijke stationsfunctie.

De belangrijkste criminaliteitsvorm in het station zijn de diefstallen (33%), waarvan 2 op de 3 een fietsdiefstal is. Dit is opmerkelijk ten opzichte van de andere bestudeerde stations, waar dan weer meer andere diefstalvormen voorkomen zoals diefstallen in voertuigen, gauwdiefstallen of steaming. Het station Denderleeuw heeft hier veel minder mee te maken. De fietsdiefstallen in het station Denderleeuw kenden in 2014 en 2015 nog een sterke stijging, maar vorig jaar was er duidelijk een kentering te zien. Met goed 11% minder feiten tegenover 2015 is ze het enige station van de vier die de algemene stijgende trend doorbreekt. Bovendien lijkt de daling zich verder door te zetten in 2017. Dit is ongetwijfeld een gevolg van de maatregelen die de projectgroep veiligheid stationsomgeving, bestaande uit de gemeente, de lokale en federale politie en NMBS, eerder heeft genomen.

NMBS, gemeente Denderleeuw, lokale en federale politie en parket hebben in 2008 een samenwerkingsverband opgestart. Hieruit zijn al verschillende acties gevolgd: veiligheidsbeurzen, operationele afstemming, acties tegen fietsdiefstal… In de strijd tegen fietsdiefstallen werden recent nog enkele infrastructuurwerken uitgevoerd, maar werd evenzeer aandacht besteed aan preventieacties met de communicatiecampagne ‘Hé fietsendief, je bent gezien!’ en herhaaldelijke fietslabelmomenten. Bovendien is er een akkoord om verschillende bestaande camera’s te vernieuwen en te investeren in extra toezichts- en controlecamera’s, onder meer langs de kant Kouterbaan. De preventie-campagnes, camera’s en de betere afsluiting van de fietsenstallingen hebben duidelijk hun effect op het fenomeen niet gemist. De operationele afstemming gebeurt tussen Securail (veiligheidsdienst NMBS), de gemeenschapswachten en de lokale en federale politie.

De gemeente wil de resultaten van de analyse door de federale politie niet enkel op papier tonen, maar ook aftoetsen in de praktijk met de inwoners van de buurt. Dit gebeurde begin september tijdens een heuse buurtbabbel, waarop bij een 40-tal buurtbewoners gepeild werd naar hun mening over een aantal thema’s zoals mobiliteit, buurtgevoel, integratie en veiligheid. Want hoewel de analyse aantoont dat de stationsomgeving, met dagelijks duizenden pendelaars, een veilige buurt is, heerst er net het omgekeerde gevoel. Als gemeente willen we samen met de partners luisteren naar de verzuchtingen van de inwoners en er alles aan doen om dat gevoel om te buigen. De input en openheid van de buurt wordt hard geapprecieerd en de gemeente gaat er absoluut mee aan de slag. Samen met de oprichting van BIN Leeuwbrug was dit opnieuw een stap in de goede richting.

De stationsbuurt van Denderleeuw is een bruisende omgeving met een dichte bevolking, aangevuld met duizenden reizigers die er dagelijks langskomen. Daarom wil het samenwerkingsverband alle mogelijke middelen inzetten om de stationsomgeving zo veilig mogelijk te houden en doorgaan op de ingeslagen weg.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *