Het Geraardsbergse bestuur wil de horeca in de toeristische stad versterken. Om dit op een strategische manier aan te pakken heeft de stad Guidea, kenniscentrum voor toerisme en horeca, onder de arm genomen. Als inwoner van de stad kan je ook een bijdrage leveren aan het horecabeleidsplan door de online-enquête in te vullen. Om in te spelen op het internationaal toeristisch karakter van de stad wil het bestuur de belevingswaarde verhogen bij de horecazaken. De stad wil een plan opmaken om de horeca in Geraardsbergen te ondersteunen en te versterken. In december 2016 werd de kick-off voor de opmaak van het horecabeleidsplan gegeven samen met de stuurgroep bestaande uit vertegenwoordigers van alle sectoren van de horeca. De eerste stap van het horecabeleidsplan is een uitgebreide analyse van de horeca in groot Geraardsbergen. Heel wat cijfermateriaal wordt hiervoor verzameld, maar ook de opinie van de horeca-bezoekers is hiervoor van groot belang.
Er worden drie enquêtes ingericht en geanalyseerd die als basis zullen dienen om acties op te stellen ter versterking van de horeca. De eerste is deze naar de inwoners waarbij we een oproep doen aan alle inwoners van Geraardsbergen om de online-enquête zoveel mogelijk in te vullen. Door deel te nemen aan de vragenlijst kan men mooie prijzen winnen zoals filmtickets, aankoopbonnen ter waarde van 50 euro, tickets voor cultuurcentrum De Abdij en Geraardsbergse boeken. De tweede enquête peilt naar de opinie van de uitbaters van de horecazaken die allen een persoonlijke e-mail in de mailbox zullen krijgen. Geraardsbergen wil zich toeristisch profileren, daarom richt de derde enquête zich naar bezoekers van de stad.
De publicatie van het horecabeleidsplan wordt verwacht in het najaar van 2017. Voor meer informatie kan je terecht op de dienst economische zaken van de stad.