Tijdens de komende winterperiode worden de handelaars in Aalst aangespoord om hun winkeldeuren gesloten houden. Zo wordt onnodig energieverlies vermeden. Ga je bij één van deze deelnemende handelaars shoppen, dan maak je kans op een waardebon van 50 euro. De stad Aalst streeft naar klimaatneutraliteit tegen 2050. Dit wil zeggen dat er geen schadelijke stoffen meer worden uitgestoten op haar grondgebied. Een zeer ambitieus doel, maar zeker haalbaar. Samen met de handelaars op haar grondgebied wil Stad Aalst werk maken van deze doelstelling. Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant engageerde de stad zich bovendien om tegen 2020 minstens 20% minder CO2 uit te stoten (t.o.v. referentiejaar 2011). Om deze doelstelling te behalen, werd in samenwerking met Zero Emission Solutions een klimaatplan en -actieplan uitgewerkt. Een van de talrijke acties uit dit actieplan is de campagne ‘Jij binnen, kou buiten’.
De handelaars over het hele grondgebied van Aalst (uitgezonderd horeca) worden opgeroepen om vanaf vandaag vrijdag 27 oktober 2017 hun winkeldeuren gesloten te houden. Een grootschalig onderzoek in het winkelcentrum van Antwerpen wees uit dat er heel wat energie verloren gaat bij een open winkeldeur. Een gesloten winkeldeur kan zelfs tot een besparing van 40% op de energierekening zorgen. Daarnaast werd aangetoond dat het aantal klanten en de omzet gelijk blijft t.o.v. een open winkeldeur. Goed voor het milieu en voor de portemonnee! De handelaars engageren zich om samen met de stad werk te maken van haar klimaatdoelstelling. Toch kunnen ze jouw steun goed gebruiken. We roepen jou op je warm te winkelen achter de gesloten winkeldeuren en misschien val je hierdoor zelfs in de prijzen.
De stad verloot namelijk 10 waardebonnen t.w.v. 50 euro, vrij te besteden bij één van de deelnemende handelaars. Bij elke deelnemende handelaars kun je een spaarkaart krijgen. Per aankoop van minstens 5 euro bij een deelnemende handelaar krijg je een stempel. Na 8 stempels is je spaarkaart vol en kan je die deponeren in de daarvoor voorziene bus aan het Onthaal van de stad in het administratief centrum (Werf 9). Na afloop van de campagne (31 maart 2018) worden 10 gelukkige winnaars geloot en persoonlijk op de hoogte gebracht. Een deelnemende handelaar herken je aan de sticker met het campagnebeeld op de gesloten winkeldeur van de handelaar.