Vervoersmaatschappij De Lijn nodigt de Vlaming uit om het openbaar vervoer uit te proberen tijdens de ‘Week van de Mobiliteit’. Al 30 jaar beweegt De Lijn samen met haar reizigers duurzaam door Vlaanderen, naar slimmere mobiliteit. Nog beter voor mens, milieu en maatschappij. Ook dit najaar beweegt iedereen mee naar minder CO2 en roept de vervoersmaatschappij de Vlaming op om voor bus of tram te kiezen. De Week van de Mobiliteit van 16 tot 22 september is hiervoor een uitgelezen kans: De Lijn geeft 100 000 digitale tickets weg om bus en tram eens uit te testen! Één bus is tientallen minder auto’s op de weg!
Deze week, van 16 tot en met 22 september 2022, is het de Week van de Mobiliteit. Vlaanderen staat een week lang samen met de rest van Europa in het teken van duurzame mobiliteit. De Lijn zet daarom twee acties op poten: de vervoersmaatschappij geeft 100 000 digitale tickets weg én lanceert een park-en-ride-actie in vier grote steden. Een buitenkans voor wie bus en tram eens wil uittesten – en meteen ook zijn steentje wil bijdragen aan het milieu.
Wist je dat één volle bus tot wel 30 auto’s vervangt? Da’s heel wat minder fijn stof en stikstof in de lucht. Wat een verademing! Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Ik hoop dat we op deze manier veel reizigers zullen aanmoedigen om de wagen te laten staan en om het openbaar vervoer uit te proberen.”
Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn: “De Lijn kan samen met haar reizigers een heel concrete en impactvolle bijdrage leveren aan de klimaatuitdagingen. Daar gaan we keihard voor. Kiezen voor het openbaar vervoer is een positieve keuze. Zo stoten we minder CO2 uit en zijn er minder files.”
Hoe krijgen reizigers zo’n ticket? Een ticket opvragen en gebruiken verloopt via de De Lijn-app of -website. Na het aanmelden kunnen reizigers het ticket claimen en activeren via hun persoonlijke account. Opgelet: reizigers kunnen slechts één gratis ticket in hun virtuele portemonnee opslaan en gebruiken. Pas als dat ticket gebruikt is, kunnen ze bijkomende tickets claimen. Elke reiziger kan maximaal 4 tickets opvragen. Deze actie is beperkt, want op is op. De Lijn vraagt haar reizigers om er op tijd bij te zijn.
Naast de probeertickets komt De Lijn ook op de proppen met een park-en-ride-actie in Leuven, Gent, Antwerpen en Hasselt. Als reizigers hun eigen auto laten staan op één van de vele park-and-rides in deze steden, reizen ze kosteloos met bus of tram van en naar het stadscentrum. Daarvoor sturen ze een unieke code via sms naar 4884 (+0,15 euro operatorkost). Die code kunnen ze alleen aan één van de deelnemende park-en-rides terugvinden.
Dit is de grootste mediacampagne ooit opgezet de vervoersmaatschappij De Lijn. De Lijn zet deze acties extra kracht bij door een waaier aan communicatiekanalen in te zetten, waaronder ook Persregio Dender en verschillende andere media kanalen waaronder radio en tv stations in heel het land.
(Foto: De Lijn)