Het Gewestelijk Ruimtelijk UitvoeringsPlan of GRUP dat nodig is om de N42 tussen Wetteren en Zottegem te kunnen moderniseren en veiliger maken is door een arrest van de Raad van State vernietigd. Hiermee halen enkele tegenstanders van de ombouw van de N42 een slag thuis. Het betekent immers dat de uitvoering van het project voor enkele jaren vertraagd wordt. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) betreurt de uitspraak die slecht nieuws is voor de verkeersveiligheid in de regio. Het agentschap wijkt alvast niet af van het voornemen om de veiligheid en doorstroming op de N42 te verbeteren en wil zo snel mogelijk doorzetten met het project. Daartoe zal het rekening houdend met het arrest van de Raad een nieuw plan-MER en GRUP opmaken. Voor 2026 zal er echter geen schop in de grond gaan.
Het arrest van de Raad van state spreekt zich uit over het GRUP dat de basis vormt voor de heraanleg van de N42 tussen de E40 en de Provinciebaan (N46). In zo’n GRUP wordt bepaald welke ruimte welke bestemming krijgt (vb. plaats voor groen, voor landbouw, voor wegen,…). Voor de verbreding van de N42 en de aanleg van nieuwe infrastructuur zoals fietspaden, tunnels etc. moet dat aangepast worden. Het is tegen dit GRUP dat een aantal tegenstanders van het project bezwaar hebben ingediend. De Raad is hier nu in gevolgd en heeft het GRUP vernietigd. Dat betekent dat er een nieuw plan-MER en dus ook GRUP moet worden opgemaakt dat rekening houdt met de aangebrachte bezwaren. Dergelijke procedure neemt al snel enkele jaren in beslag.
De reden voor vernietiging door de Raad is dat de mogelijke milieueffecten van de infrastructuurwerken in het plangebied en die van de geplande rondweg in Sint-Lievens-Esse samen beoordeeld moeten worden. De beide ingrepen maken volgens de Raad, in navolging van de Raad voor vergunningsbetwistingen, deel uit van eenzelfde totaalproject, te weten de omvorming van de gewestweg tot een primaire weg categorie II volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. De mogelijke milieueffecten van de geplande rondweg op het plangebied (E40-N46) werden volgens de Raad nergens betrokken bij het milieueffectenonderzoek dat aan het bestreden gewestelijk RUP voorafgaat.
AWV betreurt de uitspraak die opnieuw vertraging betekent voor een project dat een breed draagvlak heeft en broodnodig is voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de regio. Het Agentschap zal nu onderzoeken hoe het zo snel mogelijk een nieuw RUP kan opmaken waarbij de milieueffecten van beide projecten samen in ogenschouw genomen worden. Het opstellen van een nieuw RUP betekent minstens 2 jaar vertraging voor het project. Voor het project in Sint-Lievens-Esse werd reeds met dit arrest rekening gehouden, en is het cumulatief effect van de volledige ombouw van de N42 tot primaire weg dus al onderzocht. Hier zal AWV de komende maanden dus verder gaan met de aanvraag van de omgevingsvergunning.