De PVDA wil het openbaar busvervoer in Aalst volledig gratis maken. “Zonder een ticket op de bus kunnen stappen, is goed voor je portemonnee. We nemen de financiële drempels om de bus te nemen weg”, zegt Alexander Van Ransbeeck van de PVDA. De linkse partij berekende de kostprijs van haar voorstel. “Voor 1,2 miljoen euro laten we elke inwoner het hele jaar door gratis met de bus reizen in Aalst en in de deelgemeenten. Het stadsbestuur liet al miljoenen euro’s naar het privé-parkeerbedrijf OPC vloeien. We gebruiken dit geld beter om het openbaar busvervoer gratis te maken. Ons voorstel is dus perfect betaalbaar.”
Volgens de PVDA maakte het stadsbestuur verkeerde keuzes. “Onder dit stadsbestuur werden 104 bushaltes geschrapt. Maar OPC verdiende wel meer geld dankzij twee verhogingen van de parkeertarieven. Een onnodige en asociale maatregel die parkeerders meer geld kost, maar hen geen alternatief voor de auto biedt. We betaalden sinds deze bestuursperiode al bijna 16 miljoen euro aan OPC. De stad kreeg niets eens de de helft van die opbrengst”, zegt Van Ransbeeck. “We willen het contract met OPC stopzetten en een stedelijk parkeerbedrijf oprichten. Zo blijft ons parkeergeld in Aalst en kunnen we het gratis openbaar vervoer financieren.”
Gratis openbaar vervoer bestaat onder meer in Duinkerke sinds 2018. Het aantal busreizen steeg van 9 miljoen in 2017 naar 20 miljoen in 2022. Jongeren maken volop gebruik van de gratis bussen. Tijdens de editie van Cirk in 2022 kon je het hele weekend gratis de bus van en naar Aalst nemen. “Een prachtig initiatief dat we zeker moeten herhalen en dit het hele jaar door. Met gratis openbaar vervoer houden we auto’s uit de file, verlagen we de uitstoot en de parkeerdruk en komt er ruimte vrij voor fietsers. Zo kunnen we Aalst in de verf zetten als een betaalbare en bereikbare stad op het vlak van mobiliteit. Waar wacht het stadsbestuur op”, besluit de PVDA.