De Provincie legt het voorstel van de Oost-Vlaamse prioriteiten voor aan de NMBS in het kader van het nieuw vervoersplan. Op 14 december 2014 lanceerde de NMBS een nieuwe dienstregeling met het Vervoersplan 2014-2017. De Provincie nam een coördinerende rol voor de Oost-Vlaamse steden en gemeenten en stelde een dossier samen voor de NMBS met daarin een aantal prioritair weg te werken leemten en knelpunten en een ruimere ambitie naar 2020 toe. Gedeputeerde Peter Hertog, bevoegd voor mobiliteit: “Tijdens de toelichting van het vervoersplan door de NMBS in juni 2014 nodigde de NMBS de lokale overheden uit om input aan te reiken die nuttig is voor de evaluatie van het vervoersplan. Dit naar aanleiding van de start van de opmaak van het volgende vervoersplan 2017-2020 vanaf januari 2015. De Provincie Oost-Vlaanderen nam vanuit haar rol als regisseur en coördinator het initiatief om daarop in te gaan door de input te verwerken in een totaaldossier voor Oost-Vlaanderen. Heel wat gemeenten die hinder ondervinden van de nieuwe dienstuitvoering of klachten krijgen van burgers, hebben hierop geanticipeerd.”
Bij het aanduiden van prioriteiten werd rekening gehouden met het dringende karakter ervan, de impact op verschillende doelgroepen, het probleem van eerste en laatste treinen die werden afgeschaft en de realisatiegraad/haalbaarheid om op korte termijn te worden gerealiseerd. Met medewerking van de reizigersvereniging TreinTramBus konden een aantal specifieke problemen voor Oost-Vlaanderen worden aangeduid.
• De meeste klachten hebben betrekking op gebrekkige stiptheid en capaciteitsproblemen, vooral op de lijnen Gent-Brussel, Kortrijk-Zottegem-Brussel en Sint-Niklaas-Mechelen. Het wegvallen van de categorie IR-treinen zorgt hierbij voor extra verwarring.
• Ook een aantal P-treinen die werden afgeschaft, met in het bijzonder eerste en laatste treinen in de ochtend- en avondspits, zijn vooral nadelig voor scholieren en mensen die in ploegen werken in de regio’s Meetsjesland en in de Denderstreek.
• De zwakke weekendbediening op de lijnen Gent-Eeklo en Gent-Ronse blijven voor veel ergernis zorgen bij de reizigers.
• Een andere groep van getroffen reizigers ondervindt nadelen van het wegvallen van rechtstreekse verbindingen, waardoor een overstap moet worden gemaakt. Korte overstaptijden zorgen voor onzekerheid en langere reistijden, bijvoorbeeld voor reizigers vanuit Aalter naar Antwerpen en tussen Aalst en Geraardsbergen.
Naast deze en tal van andere leemten die met het dossier werden overgemaakt aan de NMBS, wordt ook een ruimere ambitie vooropgesteld. Dit vooral met betrekking tot de geplande aanpassingen voor het GEN (Gewestelijk ExpressNet) rond Gent, Antwerpen en Brussel, die alle drie uitlopers hebben tot in Oost-Vlaanderen. “Uit het Vervoersplan 2017-2020 hopen we een meer uitgesproken ambitie te kunnen aflezen met betrekking tot frequenties, amplitudes en reissnelheden”, besluit gedeputeerde Peter Hertog.
Onvoorstelbaar hoe dit zolang kan blijven duren. Voor topmanagers met een enorm maandloon is het onbegrijpelijk dat na zoveel weken (maanden) er niemand wil ingrijpen in deze totale miskleun van een vervoersplan. Niets dan ontevreden reizigers op de lijn Gent-Brussel. Volle treinen van in Lede of Aalst, geen zitplaatsen meer. Sinds nieuwe vervoersplan al welgeteld 1 keer zonder vertraging gereden!!!!
Samenstelling van de treinen??? Het is niet omdat men de herdenking van WO1 viert dat men weer die oude treinen moet ophalen. De drie treinen van ’s morgens rond tijdstip van 6.30 (waaronder 1 dubbeldektrein) zijn nu vervangen door 1 trein uit de jaren stillekens. Dit is echt de spoorreizigers in hun gezicht uitlachen, beschamend.
Maar ja mijnheer Cornu zal zich wel laten voeren zeker hé.
We hebben niks tegen het treinpersoneel, want zij krijgen van sommige mensen ten onrechte de volle laag hoewel ze er zelf niks kunnen aan doen.