Anderstaligheid in Ninoofse scholen bereikt hoogtepunt. Zomerscholen hebben positief effect op leerlingen, zegt Vlaams Volkvertegenwoordiger Ilse Malfroot van Vlaams Belang. Uit een studie die werd uitgevoerd door de KU Leuven in samenwerking met het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, bleek vorige week al dat de leerprestaties van alle leerlingen, ook de sterksten, in het zesde jaar dalen. Niet alleen het lerarentekort, maar ook het gebrek aan kennis van de Nederlandse taal, blijken belangrijke factoren te zijn. Volgens de studie daalden de testscores voor Nederlands minder sterk in steden of gemeenten waar zomerscholen werden georganiseerd. Ilse Malfroot, Vlaams volksvertegenwoordiger en Ninoofs gemeenteraadslid, ziet eveneens een meerwaarde in de organisatie van zomerscholen op Ninoofs grondgebied, zeker gezien het groot aantal anderstalige kinderen in de Ninoofse scholen, en de hiermee gepaard gaande problemen voor het onderwijzend personeel en de medeleerlingen. Om die reden interpelleerde ze schepen van onderwijs, Joost Arents hierover tijdens de gemeenteraad.
Vorige week werden de nieuwe cijfers over de leerlingenkenmerken gepubliceerd op de website https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderwijsstatistieken/themas-onderwijsstatistieken/leerlingenkenmerken Een analyse van de cijfers op het kenmerk ‘thuistaal’, dus voor leerlingen waar de thuistaal niet het Nederlands, is toont aan dat de anderstaligheid in Ninoofse scholen een triest hoogtepunt bereikt heeft. Al sinds 2012 ziet men de cijfers stijgen, in bepaalde scholen is het aantal anderstalige kinderen zelfs verdrievoudigd. ‘Geen geld’ is alvast geen reden om het niet te doen, want zomerscholen worden deels gefinancierd door de Vlaamse overheid. Per leerling, en per dag wordt namelijk een forfaitair bedrag voorzien van 45 euro vanuit het departement Onderwijs, en bijkomend voorziet het agentschap Binnenlands bestuur een financiering van 20 euro per dag per leerling indien het lokaal bestuur de regierol voor de organisatie op zich neemt.
Ilse Malfroot, maant de schepen aan om de organisatie van zomerscholen ernstig te onderzoeken en die regierol op zich te nemen. Ze dringt er bij de schepen tevens op aan om anderstalige ouders aan te zetten tot het leren van het Nederlands en terzake initiatieven te nemen.