Vandaag, woensdag 24 januari, neemt Politie Aalst haar eerste volledig elektrische politiecombi in gebruik. Het gaat om een Mercedes-Benz eVito Tourer die volledig werd omgebouwd naar operationele normen. De interventiedienst mocht vandaag het voertuig afhalen bij garage Hedin Automotive in Erembodegem. Het nieuwe elektrische voertuig brengt de teller voor de Aalsterse politiezone op 11 elektrische en 12 hybride voertuigen. Andere operationele diensten, zoals de Wijkdienst en Lokale Recherche, maken al gebruik van 100% elektrische voertuigen. Voor de dienst Interventie is dit de eerste volledig elektrische politiecombi. Een primeur voor ons land, dit is de eerste 100% elektrische politiecombi.
Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA): “Politie Aalst zorgt voor een absolute primeur door de ingebruikname van de eerste volledig elektrische politiecombi in België. Onze veiligheidskorpsen moeten kunnen beschikken over heel performant materiaal. Ik heb er het volste vertrouwen in dat de politie zelf en vrij kan oordelen over het gebruik van dit prioritair voertuig met of zonder inbegrip van zwaailichten en sirenes.”
De combi heeft een elektromotor van 204 PK, veiligheidsuitrusting met technisch doordachte assistentiesystemen op hoog niveau, een laadvermogen van 819 kg en een batterij van 100 kWh. Daarnaast is de wagen is uitgerust met alle operationele benodigdheden zoals striping, kogelwerende platen in de deuren, lichten, sirene, wapenkluis, … De ruimte achter de bestuurder is voorzien als mobiele kantoorruimte zodat de collega’s op terrein verhoren kunnen afnemen of PV’s kunnen opstellen.
Korpschef Jürgen Dhaene is tevreden met deze uitbreiding van het wagenpark van zijn politiezone: “Op regelmatige basis vervangen wij onze interventievoertuigen of breiden we ons wagenpark uit om een optimale dienstverlening te kunnen bieden. Ook als politie is het belangrijk om ons steentje bij te dragen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en na te denken over duurzame opties voor onze wagens. Tot vandaag hadden we al volledig elektrische interventievoertuigen, maar waren al onze combi’s nog dieselwagens.”
De aankoopprijs van het voertuig bedraagt 105 000 euro. Dit bedrag is de som van de aanschafprijs van het voertuig en de bijkomende kosten voor de ombouw van het voertuig tot een volledig uitgeruste politiecombi.
Doordat het gaat om een elektrisch voertuig moet er geen in verkeersstelling betaald worden die bij een andere krachtige diesel combi bijna 9000 euro bedraagt. Daarnaast zijn er minder brandstofkosten en minder onderhoudskosten. Het onderhoud van een benzine- of dieselwagen is ongeveer 2 tot 4 keer hoger dan dat dan een elektrische auto. Er is bijvoorbeeld geen olie om te verversen, geen koppeling of distributieriem en minder slijtage van de remmen door het gebruik van de elektromotor.