Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plant een vernieuwing van de N42 tussen Zottegem en Geraardsbergen. Die herinrichting moet zorgen voor een verbeterde veiligheid, leefbaarheid en vlotter verkeer. Na een eerdere vernietiging van de bouwvergunning heeft AWV een nieuw milieu-effectenonderzoek uitgevoerd en het ontwerp aangepast. Voordat het nieuwe vergunningsdossier wordt ingediend wil AWV de plannen graag voorstellen aan het publiek. Wie meer wil weten over het ontwerp en milieuonderzoek is welkom op de infomarkt op 29 juni in De Wattenfabriek in Herzele tussen 16.00 en 20.00 uur. Op de N42 tussen Zottegem en Geraardsbergen/Brakel komen verschillende verkeersstromen samen: lokaal verkeer, verkeer richting de E40, tractoren en fietsers. Vandaag is de N42 hiervoor niet uitgerust, met gevaarlijke situaties en sluipverkeer tot gevolg. Tussen 1997 en 2017 waren er op de N42 maar liefst 257 ongevallen, met 12 doden en 407 gewonden te betreuren. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil met de heraanleg van de N42 een einde maken aan deze gevaarlijke situatie.
Nieuwe rondweg. AWV heeft al geruime tijd concrete plannen voor de vernieuwing van dit deel van de N42. Tussen de rotonde aan de Langestraat en Witte Brug wil AWV de N42 opnieuw aanleggen op het bestaande tracé. Tussen Witte Brug en de Gentweg voorziet het agentschap een nieuwe weg rond enkele woonkernen (= rondweg) waardoor de huidige N42 wordt herschapen in een rustige, lokale weg.
Onderzoek naar impact op mens en milieu. Deze plannen werden echter aangevochten en de eerste bouwvergunning werd vernietigd. Om aan de bezwaren tegemoet te komen heeft het agentschap een uitgebreid milieu-effectenonderzoek laten uitvoeren. In het milieueffectenrapport (Project-MER) zijn voor verschillende varianten van de weg (de voorgestelde oplossing, maar ook de huidige situatie en de ombouw van het huidige tracé) de mogelijke gevolgen op mens en milieu in kaart gebracht. Op basis van deze studie is het ontwerp aangepast met een reeks milderende maatregelen. Zo komen er geluidsschermen, geluidsarm asfalt, een fietsbrug, ecotunnels, vleermuisvriendelijke verlichting en 1,5 ha nieuwe bomen. Met dit aangepast ontwerp wil AWV in de loop van de zomer een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen.
Impact ombouw N42 in geheel onderzocht. Naast de milderende maatregelen heeft AWV in de studie ook de toekomstplannen voor de N42 in hun geheel onderzocht. Concreet is het effect van de totale ombouw van de N42 tot primaire weg tussen Wetteren (kruispunt Brusselsesteenweg (N9)) en Geraardsbergen (kruispunt Aalstsesteenweg (N460)) onderzocht. Uit de studie blijkt dat een ombouw het sluipverkeer op de buurtwegen gevoelig zal doen afnemen. Tegelijk verwacht men zo’n 100 personenwagens per uur extra op de N42 in de spits ter hoogte van Sint-Lievens-Esse. Rondom Sint-Lievens-Esse wordt er geen extra vrachtverkeer verwacht, tussen Wetteren en Oosterzele is er zo’n 10% meer vrachtverkeer voorzien. Die toename past bij het statuut van primaire weg maar weerspiegelt geenszins het aanzuigeffect van doorgaand (vracht)verkeer dat sommigen vrezen. De simulaties tonen met andere woorden aan dat de weg zal doen waarvoor hij gebouwd wordt: lokaal verzamelen en regionaal verbinden zonder doorgaand (en zwaar) verkeer op langere afstand aan te trekken.
Om de vernieuwde plannen en het milieu-effectenrapport toe te lichten organiseert AWV een info-markt. Wie dat wil, kan de plannen inkijken op 29 juni in De Wattenfabriek (Solleveld 35, 9550 Herzele) tussen 16.00 uur en 20.00 uur. Inschrijven is niet nodig.