Plannen rond fietssnelwegen in kaart gebracht…

Er wordt volop geïnvesteerd in de aanleg van fietssnelwegen. Sinds de komst van de elektrische fiets en de speed pedelec boomt het woon-werkverkeer per fiets. Er is grote vraag naar aangepaste infrastructuur. Vlaamse overheid en provincie investeren volop. De Fietsersbond afdelingen uit de Vlaamse Ardennen merken echter dat onze regio achterop dreigt te blijven. Een stand van zaken door de fietsersbond afdeling Geraardsbergen-Lierde. De website fietssnelwegen.be geeft een misleidend beeld van reeds gerealiseerde fietssnelwegen.

Heel wat van deze trajecten zijn wegen met gemotoriseerd verkeer. In Asper is er zelfs een deel van de (volledig gerealiseerde) F45 met gemengd verkeer over een rammelend wegdek. F419 Oudenaarde – Zottegem: geen concrete investeringen geweest; enkel bestaande wegen worden als ‘gerealiseerde fietssnelweg’ in kaart gebracht; geen investeringen gepland de volgende jaren. F45 Gent – Oudenaarde – Kortrijk: investeringen in fietstunnel onder N8, fietsbrug over N60 en heraanleg Oudenaarde-Kluisbergen zijn voorzien. F421 Geraardsbergen – Ronse – Avelgem: enkele delen in Ronse ontbreken nog en staan op de planning; oude spoorweg richting Ellezelles wordt verbreed tot 3 m in 2021; via Ravel 87 en het jaagpad langsheen de Dender kan dan vlot naar Flobecq, Lessines en Geraardsbergen F414 Zottegem – Aalst: grote delen ontbreken nog; geen investeringen gepland. F416 Geraardsbergen – Ninove – Denderleeuw: nog niks gerealiseerd; studie dient nog opgestart F417 Zottegem – Gent: enkele delen worden aangelegd de komende jaren; nog vele missing links F418 Zottegem – Geraardsbergen: grote delen ontbreken Mijnwerkerspad naar F419: missing link tussen Mijnwerkerspad en centrum Zottegem. Mijnwerkerspad: ter hoogte van Hovendaal en Mavando in Michelbeke en tussen Kasteeldreef en Zwalmbeekweg dient de fietsweg dringend hersteld te worden.

Onze prioriteiten: De kruisingen tussen fiets(snel)wegen en andere wegen zijn in Vlaanderen een allegaartje. Wij willen de bevindingen en aanbevelingen van het Fietsberaad uit de brochure ‘Onderzoek fietsers in de voorrang’ toegepast zien. Dit betekent dat de fietsers op de fietssnelweg voorrang kunnen krijgen op heel wat kruispunten met lokale wegen type 3. Kruispunten met een stop-bord voor fietsers op een fietssnelweg (F45 Oudenaarde – Gent) zijn onbegrijpelijk. Ronse: de ontbrekende delen van de F421 in Ronse zijn prioritair. Bovendien ontbreekt een veilige fietsverbinding met Oudenaarde. Dit zou kunnen langsheen de bestaande spoorlijn. In Brakel wensen we aan het einde van het Mijnwerkerspad een verlenging richting F419 zodat er een veilige verbinding met Zottegem ontstaat. Tussen Brakel en het waterzuiveringsstation van Michelbeke willen we de dringende herstelling van verschillende zeer slechte delen van het Mijnwerkerspad. Het Mijnwerkerspad dient voorrang te krijgen op de  kruisingen met lokale wegen.

In Oudenaarde wensen we eindelijk de realisatie van de fietstunnel onder de N8 zodat de doortocht in Leupegem veilig kan. Het budget voor de aanleg van een fietsersbrug op luttele afstand van de reeds aanwezige tunnel kan beter gespendeerd worden aan andere projecten. Vanuit Geraardsbergen is het noodzakelijk om te starten met de fietssnelweg F418 richting Zottegem, en verder naar Gent. In Zwalm schuiven we de realisatie van de F419 en prioritair het deel tussen het containerpark en de Zottegemse steenweg naar voor.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Plannen rond fietssnelwegen in kaart gebracht…

  1. Luc Vuylsteke schreef:

    Aan de kruispunten zonder voorrang is het nog “fiets snel weg”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *