De stad Aalst vervangt alle parkeer-automaten op haar grondgebied door muntvrije automaten met bankkaart of kredietkaart. “Tegelijkertijd ontstaat de mogelijkheid om via sms of app te betalen en te parkeren”, zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P). “Ook het gratis kwartier parkeren zal via de automaten kunnen gebeuren. Daarmee maken we het parkeren in onze stad veel gebruiks-vriendelijker.” In totaal zal de vervangingsoperatie zo’n 540.000 euro kosten. Op het grondgebied van de stad Aalst staan momenteel 80 parkeerautomaten opgesteld. 50 daarvan werden in gebruik genomen in december 2003 en nog eens 30 in november 2005. “De parkeerautomaten zijn dringend aan vervanging toe”, vertelt Casaer. “Ze zijn ook uitsluitend uitgerust voor betaling met munten en dat is echt niet meer van deze tijd. Het aantal mensen dat geen bankkaart heeft, is heel klein. Steeds meer steden kiezen dan ook voor geldvrije toestellen. Dit sluit het risico op inbraken uit. Bovendien zijn er minder technische storingen of kapotte onderdelen en hebben muntvrije toestellen een gunstige invloed op de exploitatiekost.”
Momenteel is het in Aalst nog niet mogelijk om te parkeren via sms of app. “Ook daar kiezen we met de nieuwe parkeerautomaten resoluut voor”, gaat schepen Casaer verder. “We werken dan ook met nummerplaatinvoer. Dit wil zeggen dat de burger aan de automaat ook zijn nummerplaat zal intikken. Wie aan een automaat betaalt, moet niet meer terug naar de auto. Bovendien biedt dit mogelijkheden om het vergunningenbeheer sterker te digitaliseren.”
Het gratis kwartier parkeren voor snelle boodschappen, blijft bestaan. “Maar ook daar kiezen we voor een klantvriendelijkere oplossing. De Aalsterse gratis kwartierschijf zal worden vervangen door een activeringstransactie via de automaat, sms of app. Let wel op, de klassieke blauwe schijf blijft uiteraard wel behouden om te kunnen parkeren in blauwe zones”, aldus de schepen. In een volgende fase van het parkeerbeleid wordt ook bekeken om in bepaalde zones het gratis kwartiertje te verlengen tot een half uur gratis parkeren.
Met een extra module zal de stad ook gemakkelijker informatie kunnen krijgen over het parkeergebeuren in de stad. “Op die manier krijgen we dan ook nog een beter inzicht in het parkeerbeleid”, besluit Dylan Casaer. “We werken nu alles verder uit in samenwerking met onze partner OPC die de parkeerconcessie exploiteert. Tegen eind dit jaar moet het nieuwe systeem volledig operationeel zijn.”