Kreeg je gisteren een parkeerboete in Aalst? Geen nood. Het is een nepparkeerboete die enkele militanten van PVDA Aalst op de parking Keizershallen onder je ruitenwisser staken. Optimal Parking Control, het privébedrijf dat het parkeerbeleid in Aalst beheert, deelde op drie jaar tijd maar liefst 175.061 parkeerboetes uit. Échte parkeerboetes. En jij moest daarvoor betalen. “Tijd om Optimal Parking Control aan de deur te zetten en het parkeerbeleid in eigen handen te nemen, zegt Alexander Van Ransbeeck. We moeten in steeds meer straten betalen om te parkeren. Aalst linkeroever was al betalend. Maar sinds januari 2022 laat het stadsbestuur (N-VA en Open VLD) ons ook op rechteroever betalen. In januari 2023 werd de omgeving van het nieuwe zwembad Aquatopia aan de betalende parkeerzone toegevoegd. Parkeerautomaten schieten als paddenstoelen uit de grond. En betalen voor iets dat vroeger gratis was, dat voel je in je portemonnee.
We moeten ook steeds meer betalen om te parkeren. In november 2020 maakte de schepen van tariefverhoging Jean-Jacques De Gucht parkeren in de stad al duurder. In december 2022 keurden de N-VA en Open VLD, gesteund door Groen, een nieuwe verhoging van de tarieven goed. Deze stegen maar liefst 8 tot 20 percent. In 2018 kostten de eerste en de tweede bewonerskaart respectievelijk 31,50 euro en 120 euro. Sinds januari 2023 kosten deze respectievelijk 37,50 euro en 216 euro.
Parkeer je je auto in Aalst, dan betaal je aan OPC. Krijg je een boete of koop je een bewonerskaart, dan betaal je eveneens aan OPC. OPC is kort voor Optimal Parking Control. Het stadsbestuur gaf het parkeerbeleid in handen van dit privébedrijf. En dat brengt best wat geld in het laatje, want OPC beheert zowel het straatparkeren als enkele grote parkings in de stad. Sinds de invoering van het circulatieplan worden auto’s bovendien naar de grote parkings van o.a. OPC gestuurd.
OPC is actief in 45 steden en gemeenten. In Aalst meldt het bedrijf stijgende inkomsten sinds 2019, het begin van de huidige bestuursperiode. Enkel in 2020 was er een daling van de inkomsten. Maar ondanks corona bleef OPC toch hoge winsten boeken voor het geheel van de steden en gemeenten waar het bedrijf parkeergeld opstrijkt. Vanaf 2019 tot en met 2021 maakte OPC bijna 2,5 miljoen euro winst. De nieuwe betalende zone’s in Aalst zullen dat cijfer alleen maar doen stijgen.
Betalend parkeren treft de werkende klasse in de portemonnee. Behalve de drukke centrumstraten zijn inmiddels al meer woonwijken op linker- en rechteroever betalend. Wil je de auto dichtbij huis parkeren, dan moet je jouw bankkaart bovenhalen. Heb je jouw auto nodig om je te verplaatsen, dan straffen het stadsbestuur en OPC jou daarvoor. Drie vierde van de Aalsterse huishoudens heeft een of meerdere auto’s. De helft van de huishoudens heeft één auto.
Het aantal gezinnen in Aalst met één wagen steeg van 18.641 in 2017 naar 19.439 in 2021. Meer dan de helft van de Aalstenaars gebruikt de auto voor woon-werk-schoolverkeer, 15 percent de fiets en 25 percent het openbaar vervoer. Het helpt daarbij niet dat Jean-Jacques De Gucht in het Vlaams Parlement meermaals voor besparingen op het werkingsbudget van De Lijn stemde. Een auto is duur, net zoals brandstof. De auto is voor veel Aalstenaars een noodzaak die dus al veel geld kost. Duurder parkeren verhoogt de factuur voor wie de auto nodig heeft, en de winst voor OPC.
Volgens de PVDA Aalst moet men meer beroep kunnen doen op openbaar vervoer, de Aalstenaars hebben er recht op. Of het nu voor vrije tijd, de school of het werk is, je hoeft de wagen niet te gebruiken als er genoeg en stipte bussen rijden. Met bussen in de vroegere en latere uren geraken Aalstenaars die in ploegen werken op het werk en terug thuis. We willen dus investeren in die extra bussen. En we behouden de 105 bushaltes die Jean-Jacques De Gucht in Aalst wil schrappen. Zo blijven Aalst en haar wijken voor iedereen bereikbaar.
Met gratis openbaar vervoer schakelen we een versnelling hoger. Gratis bestaat niet, denk je misschien wel? Je parkeerplaats was tot voor kort nochtans gratis, tot het stadsbestuur dat voor OPC veranderde. Aalst toont trouwens zelf aan dat gratis en meer openbaar vervoer wel degelijk kan. Vorig jaar kon je tijdens Cirk gratis met de bus van en naar Aalst reizen. De Lijn legde zelfs extra bussen in. Drie dagen gratis op de bus: Het is een begin, maar Aalst kan ongetwijfeld beter doen.
PVDA Aalst stelt voor om gratis randparkings aan te leggen. Je moet er niet betalen om je auto te parkeren. We maken dus niet de fout die het stadsbestuur en OPC maakten: Parkeren langs de Dender betalend maken in de hoop auto’s naar de NMBS-parking te leiden. Dat plan werkte duidelijk niet. De stationsparking staat namelijk zo goed als leeg. Maar OPC verdient wel aan het parkeren langs de Dender. Door de randparkings gratis te houden, moedigen we Aalstenaars aan om hun auto daar te parkeren.
Vanuit gratis randparkings geraken we vlot in de stad en naar huis. Dat kan dankzij gratis bussen die regelmatig tussen de randparkings, de stad en de woonwijken reizen. Dat kan ook door veilige fietsroutes vanuit de randparkings uit te stippelen. Zo raken de Aalstenaars gemakkelijk waar ze moeten zijn. We maken de stad en de woonwijken meer leefbaar. Hoe meer auto’s op de randparkings parkeren, hoe minder uitlaatgassen we binnenkrijgen en hoe meer ruimte er vrijkomt.
Bel je de stadsdiensten, hetzij voor mobiliteit, leefmilieu of iets anders, allen wimpelen ze je af met de opmerking dat zij er niets kunnen aan doen. Voor leefmilieu moet je bij ILVA zijn, parkeerproblemen bij OPC en als je de politie nodig hebt voor overlast moet je in de rechtbank zijn, de politie zelf kan u niet helpen. Moeten wij dan nog een eigen politiekorps, administratie of beleidsvoerders hebben? nee toch. Bij deze respect voor Jean-Jacques De Gucht. De enige die eerlijk zegt, ik kan het niet, ik ga iets anders doen. Conclusie: JE STAAT ER IN AALST ALLEEN VOOR!