Ornithologen in GBS De Vlindertuin aan het werk…

De leerlingen van K2 en L1 van GBS De Vlindertuin uit Borsbeke werkten rond ‘Vogels in de winter’. Ze leerden bij het vogel spotten met verrekijkers al enkele vogels te herkennen zoals een roodborstje, de duif, kauwen, … Niet alleen kunnen de kinderen de vogels herkennen door ernaar te kijken maar ook door ernaar te luisteren. De koolmees klinkt namelijk als een fietspomp ‘Tutie, tutie, tutie’ en de buizerd als een kat ‘miaauw’.

Door in ons bos zelf even op zoek te gaan aan voedsel voor vogels, merkten ze al snel op dat dit heel lastig was. De insecten zijn weggekropen, bessen raken op en zaden liggen verstopt onder sneeuw en ijs. Met het bijvoeren help je dus de tuinvogels extra energie in de vorm van vetten te verkrijgen én zorg je voor meer levendige gezelligheid in de tuin.

Het juiste voer is hier heel belangrijk. Vogelvoer die je in de winkel kan kopen vermijd je beter. Dit omwille van de verpakking in plastic netjes. Niet duurzaam en vogels raken erin verstrikt. Of de inhoud zoals zonnebloemzaden/pitten of pinda’s. Ze komen eigenlijk nooit op een natuurlijke wijze voor in de winter. Ze bevatten overigens een hoog gehalte omega-6 vetten en linolzuur. Wat de celmembranen van spermacellen aan kan tasten. Wanneer deze vogel zich in het voorjaar weer voortplant, produceert deze dus zwakke of zieke nakomelingen. Dit onderzoeksresultaat is in 2019 gepubliceerd van het bijvoeren van vogels

(Bron: Støstad et al. (2019) Sperm abnormalities are associated with excessive omega-6 fatty acids in two finch species feeding on sunflower seeds. Journal of Avian Biology, e02056.).

Daarom maakten de kinderen van K2 en L1 zelf seizoensgebonden vogelvoer. Ze vergeleken verschillende soorten zaden, pitten, noten en granen. Welke ze vervolgens op geschikte voederplaatsen in onze schooltuin strooiden.

Afsluiten van dit thema doen we eigenlijk niet. Er werd een brainstorm en daaruit een verdere planning gemaakt om onze schooltuin nog natuur inclusiever en diverser te maken voor onze vogels. Zo zullen we nog nestkastjes voorzien, meer bloemen planten die in de winter blijven staan met zaden in (een natuurlijke vorm van bijvoeren), het bladafval laten we op sommige plaatsen liggen (hieronder vinden vogels insecten), aanplanten van nog meer hagen en struiken, …

Zo gaan we voor nog meer duurzaamheid, diversiteit of gewoon pallieteren in onze schooltuin.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *