Het project waarbij de stad wil inzetten op het verhogen van de belevingswaarde van het stadscentrum voor bezoekers en de attractiviteit voor ondernemers Basta, krijgt een subsidie van 80.000 euro van minister Muyters. Alles kadert in een ondersteuning vanuit EFRO (Europees front voor regionale ontwikkeling). Ook vanuit het Hermesfonds (Fonds voor flankerend economisch beleid) is er een co-financiering mogelijk. ‘Deze subsidie is alweer te danken aan de titel Europese gemeente van Oost-Vlaanderen. Het binnenrijven van deze gelden is belangrijk voor de stad”, aldus schepen van Europese en Internationale samenwerking Karim Van Overmeire (N-VA). Ook burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) is tevreden. “Het blijft een stimulans voor onze ambtenaren om degelijke dossiers in te dienen. Vanuit mijn bevoegdheid van schepen van Financiën ben ik maar al te blij met de extra steun. We zijn natuurlijk ook verheugd dat onze invloeden en ons werk in de hoofdstad tevens resultaten oplevert. Dat is waar Aalst in het verleden tekortschoot. Dit dossier werd ook zeer goed voorbereid door de dienst Economie”. Caroline Verdoodt (N-VA) die bevoegd is voor gebiedsgerichte werking is enthousiast. “we willen de beleving van de stad verbeteren, ons negatief imago ombuigen. Er is ook veel aandacht voor leegstand”.
In eerste instantie zullen alle acties en initiatieven hun focus leggen op het kernwinkel-gebied in het centrum van de stad Aalst. Deze stervormige structuur met korte loopafstanden, in combinatie met verscheidene verkeersvrije winkelwandelstraten, geeft Aalst een unieke winkelstructuur. De concrete realisaties zullen zich binnen dit gebied manifesteren. Op basis van de projectresultaten in het kernwinkelgebied zal er tijdens het project ook bewust nagedacht worden hoe een effect naar andere kernen binnen Aalst verwezenlijkt kan worden (Varkensmarkt, Erembodegem, gemeentelijke kernen Faluintjes, Nieuwerkerken, enz…). In derde instantie wordt met het project beoogd om de unieke positie van de Stad Aalst op vlak van detailhandel binnen de ruimere regio in de verf te zetten. De unieke positie van het Aalsters winkelhart moet worden bepaald. De attractiviteit vergroot, er moeten kindvriendelijke initiatieven worden ondersteund en belangrijk is het terugdringen van de leegstand.