Vanaf 1 maart van dit jaar beperkt de NMBS de openingsuren van haar loketten in meerdere stations. Ook de loketten in het station van Aalst ontsnappen hier niet aan. In plaats van afbouw van dienstverlening, hebben we net nood aan veelzijdige dienstverlening. De aanwezigheid van aanspreekbaar personeel in een station gaat over veel meer dan enkel tickets verkopen. Het is cruciaal voor het comfort en de veiligheid van reizigers.” zegt Vooruit-parlementslid Anja Vanrobaeys. “De aanwezigheid van aanspreekbaar personeel in een station gaat over veel meer dan enkel tickets verkopen. Het is cruciaal voor het comfort en de veiligheid van reizigers. 1 op 3 vrouwen en 1 op 5 mannen mijden het openbaar vervoer omdat ze zich niet veilig voelen”, aldus Vanrobaeys. “Lege stations helpen niet om hen te overtuigen. Bovendien is er ook een digitale kloof in dit land: 1 op 12 Belgen, waaronder 1 op 5 van de 55-plussers is compleet afgesloten van internet. En tot slot blijven er klachten komen over de gebrekkige assistentie van personen met een beperking die ook recht hebben op een vlotte toegang tot de trein. Als de loketten minder open zijn, hebben ook zij geen aanspreekpunt meer.”
Minister Gilkinet beloofde in 2021 werk te maken van “partnerschapsovereenkomsten met steden en gemeenten om te zorgen voor een menselijke aanwezigheid in de stations waar de loketten gesloten zullen worden. Vanrobaeys: “Sindsdien hebben we weinig vernomen van deze initiatieven. Ik stel vast dat de NMBS gewoon doorgaat met de afbouw van dienstverlening en personeel in haar stations, zonder alternatief. Ook in een centrumstad als Aalst, waar dagelijks meer dan 5000 pendelaars en scholieren de trein nemen. Dit hypothekeert de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer, terwijl we net meer mensen willen overtuigen om de trein te nemen. Vooruit zal hierover de minister ondervragen. We dringen erop aan dat de aanwezigheid van aanspreekbaar personeel gegarandeerd is en werk wordt gemaakt van een veelzijdiger invulling van stations.”
“Wij zullen het stadsbestuur vragen om hiertegen protest aan te tekenen”, zegt Vooruit-gemeenteraadslid Sam Van de Putte die al jaren dagelijks naar Brussel pendelt. “Die beslissing is onbegrijpelijk. Dagelijks nemen hier een pak pendelaars en scholieren de trein. De stad heeft net een resem maatregelen genomen om de veiligheid aan het station te garanderen en dan beslist de NMBS om in de namiddag en ’s avonds geen personeel meer in het station te zetten.”