Het heeft veel voeten in de aarde gehad, maar eind vorig jaar was het dan zover, een gloednieuwe spoorwegbrug vervangt de meer dan honderd jaar oude Kemelbrug. Tijdens de bouw van de brug moesten de bussen van De Lijn over de Leeuwbrug, hetgeen een goeie zaak was voor de bezoekers aan het woonzorgcentrum De Rodenbach. De tijden zijn veranderd, en zo ook de routes van De Lijn, hetgeen tot veel ongeloof leid bij de inwoners van de gemeente Denderleeuw. “Kemelbrug 2.0 is een feit…… maar…. Openbaar vervoer Leeuwbrug 0.0 is ook een feit!” aldus Luc De Brandt. In een tijd waar men het autoverkeer probeert te bannen en men het openbaar vervoer wil stimuleren, heeft de gemeente Denderleeuw beslist om de buslijnen 31 en 32 niet meer via de Leeuwbrug te laten rijden.
Tijdens de werken aan de Kemelbrug werden de buslijnen via de Kouterbaan omgeleid. Nu de werken klaar zijn wou De Lijn terug het origineel traject volgen, maar dit was niet naar de zin van het gemeentebestuur. De inwoners van de wijk Leeuwbrug en de senioren van WZC De Rodenbach werden niet gehoord en hierdoor blijven zij momenteel zonder enig openbaar vervoer. De senioren die in de wijk wonen, en de rusthuisbewoners gebruikten de bus om boodschappen te doen, en de stad Ninove en Aalst te bezoeken. De huidige “tijdelijke” bushalte in de Kouterbaan ligt op meer dan een kilometer wandelafstand van woonzorgcentrum De Rodenbach, dus veel te ver voor de bewoners. Door deze maatregel worden de bewoners gegijzeld. De originele bushalte ligt vlak aan het rustoord. “Ik vond het nodig om op te komen voor mijn buurt, en hoop dat het gemeentebestuur De Lijn groen licht geeft om terug het origineel traject in gebruik te nemen”, aldus Luc De Brandt.