Dezer dagen zie je ze overal opduiken: de vrolijke figuurtjes uit de ‘bonte parade van traditie en erfgoed’. De huisstijl van Aalst Carnaval, een ontwerp van Bram De Baere, werd vorig jaar het onderwerp van een gadgetlijn die de stad uitbracht. In de reeks zijn ook 4000 pins met de beeltenis van Keizer Kamiel te koop aan 2,50 euro/stuk. De opbrengst van de reeds verkochte pins schenkt de stad nu aan drie goede doelen die werden gekozen door de dochters van wijlen Kamiel Sergant.
Wie het voorbije jaar in het toeristisch info-kantoor een pin aankocht met daarop de beeltenis van Keizer Kamiel, steunde meteen ook drie Aalsterse organisaties. De opbrengst van de pins werd op vrijdag 26 januari 2024 geschonken aan drie Aalsterse organisaties die door de dochters van Kamiel zorgvuldig werden geselecteerd. Kamiel Sergant zette zich jarenlang belangeloos in voor Aalstenaars die in moeilijke omstandigheden leven. Met de gekozen goede doelen – Shelter, Broeiklas en Kerst in de Stad – zetten de dochters zijn gedachtegoed voort. Elke organisatie krijgt nu een bedrag van 1.300 euro.
Burgemeester Christoph D’Haese: “Als stad maakten we de weloverwogen keuze om het figuurtje van Kamiel Sergant uit de carnavalshuisstijl niet te commercialiseren. Kamiel zelve zou het niet anders hebben gewild. Zowel vanuit de carnavalswereld als vanuit de familie kwam de terechte vraag om van één van de grootste sociale ambassadeurs die Aalst had, te vereeuwigen in een carnavalspin. De winst schenken we aan goede doelen waar ook Kamiel ongetwijfeld zijn schouders zou onder gezet hebben.”
Veerle, Hilde en Mia, de dochters van Kamiel, zijn blij met het initiatief. “Op deze manier onze vader herinneren en symbolisch levend houden is ook wat hij zou gewild hebben. Het is een mooi eerbetoon en we bedanken de stad om er zo integer mee om te gaan.”
Schepen van Toerisme Caroline De Meerleer: “Het zijn momenteel drukke tijden in het toeristisch info-kantoor. De pins, medailles, munten en postkaarten die van de carnavalsaffiche zijn gemaakt, zijn weer bijzonder gegeerd. Maar ook de gadgets in de nieuwe huisstijl van carnaval gaan nog vlot over de toonbank. Intussen werden reeds meer dan 1 500 pins met de beeltenis van Keizer Kamiel verkocht. Dit initiatief is niet louter de verkoop van een mooi hebbeding voor het goede doel, maar vooral een eerbetoon aan onze graag geziene Keizer en zijn levenswerk.”
Wie nog geen ‘Keizer Kamiel’-pin heeft, heeft nog steeds de kans om er eentje aan te kopen in het Toeristisch info-kantoor op de Hopmarkt tot zolang de voorraad strekt.
(Foto: Guy Van Vaerenbergh)