Aalst wil minstens 40% minder CO2 uitstoten tegen 2030. Een zeer ambitieuze doelstelling die inspanningen vraagt van zowel de stad zelf als van haar inwoners en bedrijven die er gehuisvest zijn. Afgelopen gemeenteraad werd deze ambitie officieel bekrachtigd. Het komende jaar zal samen met lokale sleutelfiguren uit verschillende sectoren volop gewerkt worden aan een klimaatactieplan. De uiteindelijke doelstelling is klimaatneutraal te worden. De stad Aalst ondertekende op 30 maart 2021 voor de tweede maal het Europese Burgemeestersconvenant. Hiermee engageert de stad zich om tegen 2030 minstens 40% minder CO2 uit te stoten en tegen 2050 klimaatneutraal te worden. Klimaatneutraal betekent dat we netto geen broeikasgassen meer uitstoten. Een eerste stap is de opmaak van een nulmeting (ook wel Inventarisatie Uitgangswaarden Emissies genoemd) met als referentiejaar 2011. De nulmeting brengt in kaart hoeveel CO2 we op ons grondgebied uitstoten. Dankzij deze meting weten we wat de belangrijkste bronnen van CO2-uitstoot zijn. Op basis daarvan kunnen we een klimaatactieplan opstellen. Hiervoor werkt stad Aalst samen met het Aalsters studiebureau Zero Emission Solutions.
Schepen van Milieu & Natuur Katrien Beulens (onafhankelijk): “Om de uitstoot te verminderen zullen we de komende jaren hard moeten werken. De ondertekening van het Europese Burgemeestersconvenant betekent alvast het startschot. De stad doet een beroep op de ideeën en kennis van verschillende partners. We zetten in mei deskundigen en mensen uit het werkveld rond de tafel over drie belangrijke thema’s: ‘huishoudens/energie’, ‘mobiliteit’ en ‘economie’. De uitdaging is acties te formuleren die de CO2-uitstoot gevoelig verlagen.” Daarnaast zal ook de Aalstenaar zijn/haar stem kunnen laten horen. We voorzien een enquête in september en een klimaattafel in oktober waarbij we in dialoog zullen gaan. Deze samenwerking moet resulteren in tal van ideeën. Die zullen gebundeld worden in het uiteindelijke klimaatactieplan.
De klimaatverandering is een wereldwijd probleem en vormt één van de grootste uitdagingen van onze tijd. Het burgemeestersconvenant reikt de steden en gemeenten handvaten om dit probleem op lokaal vlak aan te pakken en hier wil Aalst volop gebruik van maken. Wanneer we de nulmeting analyseren, zien we dat Aalst in totaal 361.589 ton CO2-uitstoot. De uitstoot gerelateerd aan de autosnelweg E40 wordt niet mee opgenomen in de cijfers. Mochten we deze CO2-uitstoot willen opvangen met bos, dan hebben we meer dan 4 keer de oppervlakte van Groot-Aalst in bos nodig. Onmogelijk dus! We moeten dus een hele batterij acties bedenken om de uitstoot te verminderen en daarbij alle sectoren betrekken.
De grootste uitdaging voor Aalst ligt bij de huishoudens. Met een verbruik van bijna 140 000 ton staan de huishoudens in voor 38% van de totale CO2-uitstoot in Aalst. Ondanks een daling van 22% in 2018 tegenover 2011 blijft de energievraag in onze woningen heel hoog. Toch zijn er nog steeds heel wat winsten te boeken om energiezuiniger te zijn door o.a. het isoleren van de woning en het opwekken van hernieuwbare energie. Het verlagen van de CO2-uitstoot in de transportsector is de tweede grootste uitdaging voor Aalst. Een slim mobiliteitsbeleid maakt gebruik van het STOP-principe, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen en Trappen gaat, vervolgens naar Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens. Het invoeren van het nieuwe circulatieplan waarbij veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid het uitgangspunt vormt, is hier een mooi voorbeeld van en heeft dan ook een positief effect op de CO2-uitstoot. Ook het invoeren van de zone 30 in de binnenstad zal de CO2-uitstoot verlagen.
Tot slot spelen ook onze bedrijven een grote rol in het terugdringen van de CO2-uitstoot op ons grondgebied. Zowel KMO’s als grotere ondernemingen kunnen heel wat stappen zetten. Samen met hen willen we inzetten op energiebesparende maatregelen met een directe kostenbesparing. Hierdoor komt budget vrij om te investeren in kernactiviteiten.