Door de nationale staking rijden er weinig bussen en trams op het hele net van De Lijn. Slechts een beperkt aantal chauffeurs van De Lijn en de onderaannemers is aan de slag gegaan. Op de website verstoring.delijn.be kunnen reizigers nakijken of hun rit wordt uitgevoerd. De werkwillige chauffeurs zijn ingezet op de belangrijkste verbindingen. Voor onze regio Zuid Oost-Vlaanderen heeft dit volgend resultaat tot gevolg. Alle buslijnen 31,32, 33 en 34 zijn deze morgen niet uitgereden. Later op de dag komt er met mondjesmaat een bus door, waardoor de dienstregeling erg verstoord is. Alle Lijnwinkels in Oost-Vlaanderen blijven vandaag ook gesloten. De informatie over de dienstverlening tijdens een staking is op twee punten verbeterd. Eerst en vooral geven de overzichten van alle ritten aan of die wel of niet rijden. Is de informatie nog niet beschikbaar, dat staat er ‘info volgt’. Daarnaast tonen de real time toepassingen op de stakingsdag alleen de bussen en trams die 99,9 procent zeker zijn uitgereden. Zo weten reizigers wanneer de volgende rit eraan komt. Voertuigen waarvan geen real time positie gekend is, worden niet getoond.
Deze morgen gingen weinig werkwillige chauffeurs aan de slag op prioritaire lijnen. Deze aanpak verschilt op twee punten van de gewone dienstverlening. Eerst en vooral gaan de werkwillige chauffeurs op twee vaste momenten aan de slag: bij het begin van de ochtendshift (5.30 à 6.00 uur) en bij de start van de middagshift (13.30 à 14.00 uur). Zo heeft De Lijn snel een beeld van het aantal werkwilligen voor die shift. Op een gewone werkdag gaan de chauffeurs op verschillende momenten aan de slag. Daarnaast worden de opgedaagde werkwilligen ingezet op prioritaire lijnen. Hiervoor zijn progressieve scenario’s uitgetekend volgens het aantal werkwilligen. Door deze aanpak krijgen de reizigers een beter aanbod dan wanneer de werkwilligen gespreid over het hele net aan de slag gaan. Bij de verdeling van de werkwilligen over prioritaire lijnen kijkt De Lijn naar een aantal criteria. Het gaat om zogenaamde attractiepolen als scholen en het aantal reizigers op grote assen. Chauffeurs rijden alleen op lijnen die ze kennen. De aanpak met de prioritaire lijnen geldt voor de eigen chauffeurs van De Lijn. De chauffeurs van de verpachte lijnen blijven hun vaste trajecten bedienen.