Ongedierte teistert buurt door wildgroei langs spoorlijn…

In de stad Ninove klagen Jan De Bisschop en Patrick De Plus de wildgroei en ongedierte aan tussen de Zuidstraat en Kloosterweg. De bewoners van de Zuidstraat te Ninove ondervinden steeds meer problemen van ongedierte als ratten, muizen en marters, die schade toebrengen aan opritten, tuinen en voertuigen. De marters hebben het ook gemunt op de kippen van de bewoners. Deze ongedierteplaag is het rechtstreekse gevolg van de verloedering van de strook grond die in eigendom toebehoort aan Infrabel en die zich bevindt naast het talud van spoorlijn 90.

Het gaat meer bepaald om het gedeelte ten noorden van de spoorlijn tussen de Zuidstraat en de spoorwegbrug in de Kloosterweg (site van de voormalige abdij). Gedurende tientallen jaren werd deze strook grond gebruikt als verbindingswegje door wandelaars en schoolgaande kinderen. Dit is al geruime tijd niet meer mogelijk doordat het onkruid en de struiken er meters hoog staan. Het ongedierte heeft zich er massaal genesteld tussen het vele afval dat zich er heeft opgestapeld (plastic flessen, blikjes, voedingsverpakkingen enzovoort). Dat afval krijgt onder meer vrij spel doordat er zich langs dit gedeelte van de spoorlijn geen afsluiting bevindt tussen berm en spoor. Bij werken aan het spoor in het voorjaar 2023 zouden leveranciers van materiaal, die enkel Turks zouden hebben gesproken, de verpakking van het materiaal ook nog eens deels over het talud hebben gegooid.

Het probleem van de verloedering van de zone naast de spoorlijn werd bijna anderhalf jaar geleden reeds gesignaleerd door een buurtbewoner, maar Infrabel zou geen actie hebben ondernomen.

Een resem aan vragen werden gesteld in een brief aan de heer Georges Gilkinet, vice-eersteminister en minister van Mobiliteit, betreffende de problemen die voortvloeien uit de verloedering van de aan Infrabel toebehorende strook grond die zich bevindt naast het talud van spoorlijn 90 te Ninove, meer bepaald het gedeelte ten noorden van de spoorlijn tussen de Zuidstraat en de Kloosterweg

1.     Is de minister op de hoogte van de verloedering van de strook grond van Infrabel te Ninove naast het talud van spoorlijn 90, meer bepaald het gedeelte ten noorden van de spoorlijn tussen de Zuidstraat (huisnummer 1) en de spoorwegbrug in de Kloosterweg?

2.     Is de minister bekend met het feit dat de verloedering van de strook grond heeft geleid tot een ongedierteplaag?

3.     Welke maatregelen zijn er genomen of zullen er worden genomen om de ongedierteplaag een halt toe te roepen?

4.     Is de minister bekend met het feit dat de betreffende strook grond bezaaid is met allerhande afval?

5.     Klopt het dat leveranciers verpakkingsmateriaal over het talud van de spoorweg hebben gegooid? Zo ja, zullen deze leveranciers hierover worden aangesproken?

6.     Welke maatregelen zijn er genomen of zullen er worden genomen om het afval te verwijderen?

7.     Is er reeds overwogen om de groene afsluiting tussen de spoorlijn en de berm door te trekken vanaf de Zuidstraat in de richting van de Kloosterweg, zodat er minder gemakkelijk afval kan terechtkomen op het eveneens aan Infrabel toebehorende lager gelegen terrein?

8.     Heeft de minister kennisgenomen van het verzoek van een buurtbewoner om het probleem van de verloedering op te lossen? Van wanneer dateert dit verzoek?

9.     Hoeveel verzoeken ontving Infrabel over dit probleem?

10.  Klopt het dat Infrabel geen gevolg heeft gegeven aan het in de achtste vraag hierboven bedoelde verzoek?

11.  Indien het antwoord op de tiende vraag hierboven bevestigend luidt: waarom heeft Infrabel geen gevolg gegeven aan vorenbedoeld verzoek?

12.  Indien het antwoord op de tiende vraag hierboven ontkennend luidt: welk gevolg heeft Infrabel dan wel gegeven aan vorenbedoeld verzoek?

13.  Wanneer kreeg de betreffende strook grond voor het laatst een onderhoudsbeurt? Waarin bestonden de onderhoudswerkzaamheden precies?

14.  Voor wanneer is er een nieuwe onderhoudsbeurt gepland voor de betreffende strook grond?

15.   Is er een reden waarom er sinds enige tijd geen degelijk onderhoud meer plaatsvindt? Met andere woorden, gaat het om een weloverwogen keuze om de betreffende strook grond niet langer te onderhouden en als het ware terug te geven aan de natuur? Zo ja, moeten de buurtbewoners daarvan dan maar de gevolgen dragen?

16.   Vreest u niet dat de aanhoudende verloedering van de betreffende strook grond zal leiden tot vorderingen tegen Infrabel tot vergoeding van de schade die ten gevolge van die verloedering wordt toegebracht aan de eigendom van buurtbewoners, onder meer schade aan auto’s en pluimvee?

17.  Wat is het standpunt van Infrabel over het gebruik van de betreffende strook grond als wandelpad? Is Infrabel gekant tegen dergelijk gebruik? Zo ja, wat zijn de bezwaren van Infrabel daartegen?

18.  Hoe staat de minister tegenover de eventuele desaffectatie van de betreffende strook grond en de overdracht ervan aan de stad Ninove met het oog op de inrichting ervan als trage weg? Is dergelijke overdracht reeds overwogen? Zijn er hierover reeds gesprekken gevoerd met de stad Ninove of is Infrabel reeds nagegaan of de stad Ninove interesse heeft voor een dergelijke overname van de betreffende strook grond? Zo ja, wat was het resultaat van de gesprekken of welke reactie ontving Infrabel vanwege de stad Ninove?

19.   Is de minister op de hoogte van het feit dat er zich ten noorden van spoorlijn 90 te Ninove in het gedeelte tussen de Zuidstraat (huisnummer 1) en de Kloosterweg op het domein van Infrabel bomen bevinden die bij gebreke van snoeiwerkzaamheden deels verstrengeld zijn, althans verstrengeld dreigen te geraken met de bovenleiding van de spoorlijn? Wanneer werden de betreffende bomen voor het laatst gesnoeid? Welke maatregelen zijn er reeds genomen of voorbereid om te voorkomen dat de wildgroei van deze bomen vroeg of laat het treinverkeer dreigt te verstoren of zelfs veiligheidsproblemen dreigt op te leveren?

20.  Heeft de wildgroei van bomen naast spoorlijnen er de afgelopen jaren reeds toe geleid dat er schade werd toegebracht aan de bovenleiding? Welke gevolgen had dit voor (de veiligheid van) het treinverkeer? Welke voorzorgsmaatregelen worden er in het algemeen door Infrabel genomen om incidenten ten gevolge van de wildgroei van bomen te voorkomen?

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *