Hogeschool Odisee, die 10.000 studenten opleidt en 6 campussen telt, waaronder een in Aalst, krijgt een nieuwe look. Het nieuwe logo bevat meteen ook de baseline en de visie waarmee de hogeschool de toekomst in trekt. Odisee wordt dé co-hogeschool, omdat ze 100% wil inzetten op cocreatie. Odisee wil in zo nauw mogelijke samenwerking tussen studenten, docenten, bedrijven en andere partners jonge en volwassen mensen klaarstomen voor de steeds sneller evoluerende maatschappij. En ze zet de theorie meteen om in de praktijk met de eerste College Kick-Off voor kwetsbare eerstejaarsstudenten, die vandaag plaats had. Hogeschool Odisee viert feest net voor het begin van het nieuwe academiejaar, want ze bestaat 5 jaar. Die verjaardag betekent ook de introductie van een nieuwe visuele identiteit. Het logo en de huisstijl veranderen, om nog meer aan te sluiten bij de visie die de hogeschool nastreeft voor de toekomst: cocreatie. “We expliciteren daarmee nog sterker wat we als hogeronderwijsinstelling nastreven”, zegt algemeen directeur Joris Rossie. “We willen dat studenten, docenten, onderzoekers, bedrijven en de maatschappij samen aan ons onderwijsproject werken. We bundelen onze krachten om de complexe uitdagingen van vandaag aan te pakken – binnen de hogeschool en op de werkvloer van onze bedrijfspartners. Bij Odisee denken en doen we zoveel mogelijk in co.”
De nieuwe baseline – ‘De co-hogeschool’ – drukt die missie kort maar krachtig uit. Ze werd, net als de nieuwe huisstijl, ontwikkeld door het communicatiebureau Absoluut uit Leuven, waarmee de hogeschool al verschillende jaren samenwerkt. De nieuwe huisstijl – die trouwens ook in cocreatie met personeel en studenten tot stand kwam – ruilt het zwart van vroeger in voor een dynamisch kleurenpalet en dito grafische elementen. Die elementen ondersteunen ook het streven van de hogeschool om wendbaar, inclusief en duurzaam te worden. “We zien cocreatie echt als een hefboom om die complexe uitdaging te realiseren”, aldus Directeur Kwaliteit en Beleid Paul Garré. “Onze hogeschool omarmt verschillen en diversiteit. Ze wil samen met studenten, bedrijven en andere partners experimenteren en ondernemen. Ze is gericht op levenslang leren en duurzaam praktijkgericht onderzoek, waar de maatschappij ook echt iets mee is.”
In de week van 16 september krijgt de Hogeschool Odisee op al haar campussen in Vlaanderen en Brussel een heuse visuele makeover. Tegelijk toont de school met de eerste editie van de College Kick-Off wat cocreatie in de praktijk kan betekenen. Dat initiatief, dat plaats had op maandag 16 en dinsdag 17 september, wil twee dagen lang studenten met drempelvrees voor hoger onderwijs helpen werken aan hun zelfvertrouwen, hun sterktes en talenten en aan een nieuw netwerk van medestudenten. Het initiatief is opgezet in nauwe samenwerking met flink wat externe partners en werkt ook met speciaal daarvoor opgeleide studentencoaches en docenten. Helemaal cocreatief dus. En met succes, Odisee verwachtte een paar tientallen studenten, maar het werden er bijna 100.